Nyheter

Bilia öppnar nytt i Borås

Jimmie Knutsson började som praktikant på återförsäljare för BMW när han var 23 år. Tolv år senare är han försäljningschef för BMW:s modernaste bilhall i landet och ansvarar tillsammans med 35-talet medarbetare för Bilia Groups toppmoderna anläggning på 5 500 kvm.

Det har varit bråda dagar för Jimmie och alla kollegor till honom. Flytten har nyligen gått från den tidigare lokalen i Viared till en helt nyuppförd anläggning med adress Elementsgatan.

Bilia Group Borås säljer BMW och MINI, båda modellerna har fått just den exponering som generalagenterna kräver av sina återförsäljare. Men förutom fina möjligheter att visa upp sammanlagt 20-talet modeller, så har det skapats ett idealiskt logistiskt flöde för att kunna ta hand om service, reparationer och däckbyten. Exempelvis finns det en mindre mottagningshall i anslutning till entrén för en första inspektion om en bil behöver åtgärdas på något sätt. Tidigare fick det arbetsmomentet göras utomhus.

– Vi hade kunnat expandera i den tidigare lokalen, men nu fick vi chansen att förverkliga en lång önskelista. Inflyttningen har gått över förväntan och inte minst är vi tacksamma för att vårt omfattade IT-system har fungerat från dag ett, konstaterar Jimmie Knutsson.

Nu väntar en rad premiärer där Bilia Group i Borås får chansen att visa vad de kan erbjuda alla som funderar på att investera i en ny bil. Bolaget har också en avdelning för begagnade bilar på ett eget våningsplan, men där majoriteten av utbudet är BMW eller MINI.

Nybilsförsäljningen slog rekord under 2017 och det mesta pekar på en nästan lika stark försäljning i år. Det förutspår Jimmie Knutsson som efter 13 år i branschen på nära håll kunnat uppleva hur den snabbt förändrats och att det uppstår nya köpmönster. För några år sedan blev privatleasing ett bra alternativ för många kunder. En annan tydlig trend är att flera kunder redan före besöket i bilhallen skaffat sig information om de olika modellerna.

– Tidigare var det vanligt med upp till fyra besök i bilhallen innan en kund bestämde sig. Nu ligger vi i snitt på 1,4 besök. Med färre besök blir det ännu viktigare att vi som tar emot kunderna erbjuder bästa möjliga service utan att vara påträngande.

Enligt BMW:s egna undersökningar av ”nöjd-kund-index”, så har Borås alltid legat bland de fem bästa anläggningarna i landet.

– Det är ingen tvekan om att vi nu siktar på förstaplatsen. Med denna anläggning har vi alla möjligheter, men det avgörande är som alltid vårt bemötande. Att vi är pålästa och lyhörda för kundernas krav och önskemål. Det handlar både om de stora dragen och mindre detaljer.

– Vi satsar exempelvis på att ta ordentlig tid vid överlämnandet av bilen. Dagens bilar har en rad tekniska funktioner som det tar tid att lära sig för att kunna utnyttja bilen maximalt. Vi måste också kunna svara på frågor som rör skatteregler för tjänstebilar eller när kunder har frågor efter den senaste tidens rubriker om dieselbilar, förklarar Jimmie Knutsson.

Till helgen är det officiell öppningspremiär med en rad erbjudanden. Och den 8 mars blir det en speciell VIP-kväll för samarbetspartners, företagskunder och generalagenter.

Fakta Bilia Group Borås
Etablerades: 2012
Yta: 5 500 kvm; två showroom, service, reparationer och däckförvaring
Omsätter: 285 Mkr (2017)
Antal sålda nya bilar: ca 450 (2017)
Antal sålda begagnade bilar: ca 500 (2017)
Antalet medarbetare: 35