Nyheter

MTR visar upp Göteborg för miljontals Hongkong-bor

I somras fick MTR Express besök av två Hongkong-profiler som gjorde ett resereportage från Stockholm till Göteborg. Göteborg visade sig från sin soligaste sida och Hongkong-profilerna fick bland annat njuta av färska skaldjur i Feskekörka. Filmen har fått stor spridning i Hongkong med flera miljoner visningar.

– Vi är självklart väldigt glada för alla möjligheter vi får att visa hur smidigt det är att resa mellan Stockholm och Göteborg med MTR Express. Extra kul att vi genom den här filmen får bidra till att marknadsföra Göteborg utomlands, säger Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express.

För att öka Hongkong-bornas kännedom om MTR:s verksamhet internationellt beslöt MTR att spela in reportage från företagets verksamheter utanför landet, däribland flera i Sverige. I ett av reportagen reser Hongkong-profilerna Yi Hing Ong och Scarlett Wong med MTR Express från Stockholm till Göteborg. Under resan bjuds de på mat av MTR Express gastronomiska partner Pontus Frithiof och i Göteborg besöker de Soulstore Coffee & Moments och Röda Sten Konsthall, testar på graffitimålning på Drakens graffittivägg och njuter av en skaldjurstallrik i Feskekörka.

– Vi blir en allt viktigare aktör i regionen kring Göteborg nu när vi ökat antalet avgångar, lagt till Alingsås som stopp och gjort det möjligt för de som pendlar med Region Runt Xtra-biljetter att åka med oss mellan Göteborg och Skövde, säger Peder Osterkamp.

I Hongkong har reportaget visats i flera TV-kanaler, YouTube samt på stationer, i tunnelbanevagnar och på tåg. Totalt räknar MTR med att kampanjen har nått åtskilliga miljoner Hongkong-bor. Filmen har fått 1,7 miljoner visningar i TV, på MTRs tåg och stationer i Hongkong där filmen visas görs dagligen 5,5 miljoner resor och i digitala kanaler väntar sig MTR en total räckvidd på ca 2 miljoner visningar. På MTR Hongkongs YouTube-kanal har filmen i skrivande stund 86,000 visningar.