Nyheter

Världspremiär för en helt ny typ av hybrid: ŠKODA VISION X

En helt ny hybrid med el, biogas och bensin som bränsle. Nya ŠKODA VISION X kombinerar nästa generation av företagets design med en helt ny klimatsmart drivlina. En kombination av gasdrift och el ger kraft och acceleration med låga utsläpp – samt fyrhjulsdrift.

› ŠKODA VISION X är första hybridbilen från ŠKODA med biogas, el och bensin som bränsle
› Enbart 89 gram CO2 per kilometer
› 48-volts elsystem
› ŠKODAs första fyrhjulsdrivna bil utan kardanaxel
› Världspremiär på bilsalongen i Genève

Inom ŠKODA är förberedelserna för framtidens mobilitet i full gång, säger Christian Strube, utvecklingschef inom ŠKODA Auto. 
– Men nya VISION X ger vi en inblick in i framtiden och vad som kommer att finnas i modellutbudet. Biogasbilar är rena och prisvärda, i kombination med hybriddrivlina kan de dessutom köras helt utan lokala utsläpp.

Den synnerliga klimatsmarta idén bakom den FlexGreen-lackerade crossover-konceptbilen bygger på en kombination av två elmotorer och en förbränningsmotor som går att köra på både CNG (biogas) och bensin. Det ger ett både smart och rent körsätt med (på naturgas) CO2-utsläpp på 89 g/km. 1.5 TSI G-TEC-motorn med fyra cylindrar och turbo är optimerad för gasdrift och utvecklar 130 hästkrafter och 250 newtonmeter.

Kraften från förbränningsmotorn fördelas till framaxeln – samtidigt som det finns två elmotorer som driver bakaxeln. Det ger både maximal acceleration vid start, stabilitet vid körning och bra framkomliget på sämre vägar. Med batteriet i VISION X-konceptet kan dessutom elmotorn driva bilen i upp till två kilometer.

Nya VISION X är ŠKODAs första fyrhjulsdrivna bil utan en kardanaxel – vilket förstås ger ett flertal fördelar. Dels lägre vikt vilket också innebär lägre förbrukning, dessutom aktiveras bara elmotorerna när de behövs.

Totalt finns två elmotorer att stötta gasmotorn; startmotorn som också kan fungera som kraftkälla och en elmotor monterad på bakaxeln. Ett 48-voltssystem driver elmotorerna och tack vare kraftregenerering laddas batteriet även under färd. Motorerna ger upp till 70 newtonmeter från stillastående vilket ger en avsevärd förbättrad acceleration och omkörningsförmåga.

VISION X är under normala förhållanden framhjulsdriven, men kan vid behov aktivera den elektriska fyrhjulsdriften. El, biogas och bensin ger tillsammans en räckvidd på upp till 650 kilometer och en acceleration från 0 till 100 km/h på 9,4 sekunder. Toppfarten är 200 km/h.

Strategi för nästa generations elektrifierade mobilitet
Elektrifierad mobilitet spelar en avgörande roll i ŠKODAs tillväxtstrategi. Elektrifieringen av modellprogrammet startar redan 2019 med introduktionen av ŠKODA SUPERB som laddhybrid och därefter kommer ett flertal rena elbilar. Dessa kommer att byggas vid huvudkontoret i Mladá Boleslav där man också kommer att tillverka flera komponenter för elbilar för användning i koncernens modeller. Den första helt elektrifierade ŠKODA-bilen lanseras strax efter SUPERB laddhybrid och redan 2025 kommer man kraftigt ha utökat antalet elektrifierade bilar i olika segment.