NCC har idag undertecknat avtal med Trafikverket om uppdraget att bygga Centralen som är en betydande etapp av Västlänken i Göteborg. Uppdraget omfattar en pendeltågsstation under jord samt cirka 2 km tågtunnel och ordervärdet uppgår till cirka 4,7 Mdr SEK.
Sedan tilldelningsbeslutet våren 2016 har NCC och Trafikverket arbetat i en ny samverkansmodell kallad Early Contractor Involvement, ECI, som innebär att parterna i tätt samarbete genomför projektering och optimerar kostnaderna för projektet. Riktkostnaden som nu har fastslagits uppgår till 4,7 Mdr SEK.
Uppdraget består i att bygga en ny bro över E6 i öster, ett järnvägstråg, en bergtunnel genom Gullberget, betongtunnel i lera samt den underjordiska pendeltågsstationen Station Centralen strax norr om Göteborgs centralstation samt fortsatt betongtunnel västerut fram till Göteborgsoperan, en sträcka på totalt knappt 2 km.
– Att komma in tidigt i projekt av den här storleken ger oss möjlighet att skapa en gemensam förståelse för de utmaningar som ett projekt av den här karaktären kan innebära. Vi kommer att ha ett nordiskt samarbete inom NCC för den här byggnationen där vi bland annat kommer att ta in specialistkompetens på stora nordiska projekt, säger Per Kinell, regionschef Civil Engineering, NCC Infrastructure.
Produktionen startar direkt med förberedande arbeten,. Tunnelarbeten startar hösten 2018. Projektet planeras pågå till 2026.
Bild: Trakfikverket/Tomorrow AB/Kanozi