Nyheter

Låna och bygg Norrbotniabnanan snarast

Det här skriver Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet i en debattartikel. Stambanan genom övre Norrland är kurvig och backig och med låg tågvikt. Järnvägstransporterna har nått kapacitetstaket. Kusten har – trots lika stor befolkningstäthet som södra Sverige utanför storstäderna – ingen genomgående järnväg.

Med en Norrbotniabana mellan Umeå och Luleå kan kustjärnvägen fullbordas och mycket av det som i dag går med lastbil flyttas över på tåg. Restiderna för persontrafik halveras och ger möjlighet till pendling.

Den ursprungliga kalkylen för att bygga Norrbotniabanan visade en nettonuvärdeskvot på 0,45. För varje krona investerad tjänar man 45 öre extra. Enligt en utredning av Ramböll kan ett bygge av järnvägen återbetala sig på tio år. Transportkostnaderna för gods kan minska 30 procent.

Om Norrbotniabanans 23 mil börjat byggas direkt när Botniabanan till Umeå var klar 2010 hade det kostat 23 miljarder kronor. Nu går det på 30 miljarder kronor. I förslaget till infrastrukturplan 2018-2029 finns Umeå-Skellefteå med men bara med sju miljarder kronor av behövliga 13. Bara milen från Umeå till värmeverkan i Dåva får klar planering till årets slut.

Infrastrukturplanen tas inte av riksdagen förrän i oktober-november. Det kan göra att Sverige går miste om EU:s bidrag, upp till 50 procent av kostnaderna för planeringen och 30 procent av byggkostnaderna, eftersom EU låser sin järnvägplan och fördelning av medel i sommar. Finland är förtvivlat. Man hade velat ha med Bottniakorridoren, som EU betraktar som en av de viktigaste, upp efter svenska kusten och ned efter finska.

Stora lönsamma järnvägsprojekt skall finansieras med lån och byggas i ett svep och inte med anslag i kostnadsfördyrande småetapper. Innan hela sträckan är klar har man inte fulla trafikantnyttan.

Sluta tveka, bygg hela Norrbotniabanan snarast och gör det på lånade pengar! Utan nödvändiga investeringar i infrastruktur sätter vi våra barn i skuld och riskerar vårt näringsliv. Byter vi pengar mot realkapital blir vi rikare, inte fattigare.

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet