Nyheter

En åkare som gör skillnad

Åkaren och egenföretagaren René Lausten vet aldrig vad dagen har att erbjuda. Däremot har det funnits ett fast inslag i hans vardag och företagets 32-åriga historia, nämligen Dachser. Vi fick en pratstund med René som gav oss en inblick i åkarens vardag.

I hela 32 år har åkare René Lausten samarbetat med Dachser Denmark A/S. Hans företag RL Trans fyller 33 år i år och det exceptionellt långa samarbetet mellan speditör och åkare är bättre än någonsin.

– När man har varit med i branschen så många år som jag måste det vara ett tecken på att man har gjort någonting bra, säger René Lausten med glimten i ögat.

René hade varit egenföretagare i tio månader när han blev uppringd av en av sina kollegor på Merkurtransporten, en före detta transportfirma som samarbetade med ett antal åkare. Dåvarande A/S Ove Haugsted, idag Dachser, behövde fler bilar, och René skickades ut på uppdraget. Han fick god kontakt med dåvarande disponenten Ejvind som började kontakta honom angående fler uppdrag. Det hela utmynnade i ett mångårigt samarbete mellan René Lausten och Dachser.

Uppfyller samtliga euronormer

René har 18 chaufförer och en flotta på sammanlagt 14 lastbilar som alla med råge uppfyller EU-direktiven om partikelfilter och koldioxidutsläpp, de så kallade euronormerna. Åtta av dem kör för Dachser i dess kända gula och blå färger. Samtliga lastbilar uppfyller euronorm 5 och 6, dels eftersom många europeiska städer har höga euronormkrav för att begränsa antalet bilar, dels för att det finns bra reklamvärde och bättre ekonomi när man kör runt i nya bilar. Fordon med en euronorm som understiger 3 är bland annat inte tillåtna i Köpenhamn, och i Tyskland kräver många städer en euronorm på över 5. Sammanfattningsvis innebär detta att ingen chaufför som arbetar för René Lausten får köra i gamla lastbilar.

– Alla chaufförer tycker om att få nya bilar och kunden är glad eftersom en ny bil ger ett positivt intryck. Dessutom bidrar detta i sin tur till att attrahera fler chaufförer, berättar René stolt.

En (o)typisk dag

Det är svårt för René att beskriva en typisk arbetsdag. Kanske är det så att det otypiska är det typiska eftersom en egenföretagande åkare aldrig riktigt vet vad som väntar:

Det är ett arbete som alla andra, men jag vet aldrig vad dagen har att erbjuda förrän samma morgon, berättar han. Ofta måste jag själv ge mig ut på vägarna om en av chaufförerna är sjuk eller har ett annat åtagande av något slag. Jag brukar själv vara ute och köra med en av bilarna cirka tre till fyra dagar i veckan.

Det innebär att René har sett sig runt en hel del via Dachser. Han kunde bland annat hoppa in när Dachser i Hvidovre fattades en linjebil till Stockholm.

– Vi har kört för många olika Dachser-filialer och vi hjälper till där vi kan, avslutar René Lausten. För även om man har en skiftande arbetsvardag kan man ha en fast samarbetspartner.