Nyheter

Vildmarkståget – en kulinarisk, kulturell och exklusiv resa

I sommar erbjuder Inlandsbanan tillsammans med Järnvägsmuseet en unik tågresa från Stockholm till Gällivare. God mat och intressanta aktiviteter utlovas.

Vildmarkståget kördes på Inlandsbanan i början av 1990-talet och nu har konceptet utvecklats tillsammans med museet.

– Det här är en resa där vi kombinerar en unik tågupplevelse och aktiviteter med kulturellt, historiskt och kulinariskt tema. Vi utlovar naturupplevelser på nära håll när resan går genom inlandet, säger Eva Palmgren, tf chef Destination Inlandsbanan AB.

– Vi har ett väldigt vackert och användbart tåg. Att kombinera det med en resa på Inlandsbanan visar järnvägen från sin absolut bästa sida, säger Henrik Reuterdahl, chef för Tågtrafiken på Järnvägsmuseet.

Dragkraften utgörs av tre olika slags lok, varav ånglok mellan Mora och Östersund. Personvagnarna är 1-klassvagnar, bar- och cafévagn samt restaurangvagn.

– Bara fordonen är en upplevelse, åldersspannet på loken är från 1907 till 1967 och vagnarna 1940 till 1964, säger Henrik Reuterdahl.

God mat är genomgående under resan. I restaurangvagnen lagas maten ombord och servereras på porslin och vita dukar av hovmästaren med personal. Norrländska specialiteter där ren och hjortron finns med utlovas. Ett exempel är Sikaforstoast, en förrätt som ofta återfanns på gamla guldkrogars matsedlar. Vissa måltider serveras på lokala restauranger och kaféer med egna specialiteter.

Resenärerna bor bekvämt på medelklasshotell med tillgång till spa.

I programmet ingår stopp längs vägen för att uppleva Mellansveriges och inlandets rika kulturutbud. Bland annat ingår besök på Verket i Avesta, det prisbelönta inlevelsemuseet som mixar historia, konst och teknik, Hälsingegården Bortom Åa- en av sju Hälsingegårdar som utsetts till världsarv där det finns en orörd kulturmiljö från 1800-talet att upptäcka. Fatmomakke kyrkstad är ytterligare en aktivitet i programmet samt andra särskilt utvalda guldkorn längs den anrika Inlandsbanan, flera av dem med koppling till infrastrukturens historia.

– Vi jobbar hela tiden med att utveckla resandet längs Inlandsbanan. I detta fall genom att ta inspiration från vår historia, säger Eva Palmgren.

Foto: Mikael Dunker, Järnvägsmuseet