Nyheter

Nytt multireskort i Linköping ska få ännu fler att resa hållbart

Linköpings kommun, Östgötatrafiken, Sunfleet och Dukaten har tillsammans utvecklat en ny mobilitetstjänst för alla som bor i Vallastaden som kallas för ”Multireskortet”. Syftet är att få ännu fler att resa hållbart genom att erbjuda en kombination av transportlösningar.

Vallastaden är byggt utifrån ett hållbarhetstänk. Detta gäller även transporterna till och från stadsdelen. Flera aktörer samverkar därför för att stötta de nyinflyttade i att välja ett hållbart resandemönster redan från start.

– Vi går allt mer mot ett samhälle som erbjuder ”kombinerad mobilitet som tjänst”, att ha möjlighet att växla mellan cykel, kollektivtrafik och bil som delas, inte privat ägs, på ett smidigt sätt. Förändringen kommer att kräva en kulturförändring där delad mobilitet blir den nya normen. Det kändes helt naturligt att testa detta pilotkoncept i Vallastaden, säger projektsamordnare Sandra Viktor, Linköpings kommun.

Linköpings kommun, Östgötatrafiken, Sunfleet och Dukaten har under vintern testat och utvecklat en ny mobilitetstjänst som kallas för ”Multireskortet”. Tjänsten är nu komplett då el-lastcykelpoolen är i gång sedan i påsk. Linköpings kommun har köpt in de tre cyklarna som kan bokas via Sunfleets bokningssystem. Dukaten har upplåtit yta i multihuset Flustret till cykelpoolen.

Den som flyttar in i Vallastaden erbjuds fem års gratis medlemskap i Sunfleet genom byggherren, två veckors fria prova-på-resor med Östgötatrafiken och invånarna i stadsdelen använder samma kort för såväl sina kollektivtrafikresor som för att öppna Sunfleetbilarna.

– Vi ser en positiv trend och allt fler ansluter sig till Sunfleet för möjligheten att dela bil och ett sömlöst resande förenklar ytterligare. Vallastaden är ett spännade projekt med bra förutsättningar för de boende att resa hållbart säger David Milton regionsansvarig, Sunfleet.

Under vintern har Linköpings kommun med hjälp av en studentmedarbetare gjort enkätundersökningar, där sammanlagt 144 personer har svarat, samt genomfört fokusgruppintervjuer. Där framgår att några har sålt bilen eftersom de inte anser det nödvändigt att äga en bil då det är enkelt att välja mer hållbara alternativ. Både intervjuerna och enkäterna pekar på att bilresande bland boende har minskat.

Fakta: Om Vallastaden och mobilitet

  • Trafiklösningarna i Vallastaden utgår från kommunens trafikstrategi. Inriktningen är att öka andelen gång-, cykel- och kollektivtrafik. Det ska vara lika lång till bilen som bussen men allra smidigast att cykla.
  • Vallastaden är planerad utan några privata parkeringar vid husen. All bilparkering sker i parkeringshuset Flustret i utkanten av stadsdelen. Gatuparkeringar i området finns uteslutande för personer med funktionshinder och bilpoolsbilar.
  • Tempot och utformningen i Vallastaden är anpassat för gående och cyklister. För att underlätta cykeln som färdmedel samordnas cykelförvaring och parkeringar främst i anslutning till entréer och markplan.
  • Bussarna går med hög turtäthet längs ”Kunskapslänken” som är en del av det kollektivtrafikstråk som knyter ihop Vallastaden med Mjärdevi, Universitetet, US, Innerstaden och Resecentrum.