Nyheter

Nya fordonsskatten premierar laddbara bilar

Den nya fordonsskatten – bonus-malus – träder i kraft 1 juli i år. För den som planerat att köpa ny bil 2018 finns det mycket att ta hänsyn till; nya miljözoner, nytt system för fordonsskatt, dieselförbud med mera. Det enda rätta, tycker Charge Amps, är såklart att investera i en laddbar bil; hel elbil eller laddhybrid, där bilar med lägre utsläpp (högre elektrifiering) blir premierade med högre bonus.

Detta nya bonus-malussystem ersätter supermiljöbilspremien och dagens fordonsskatt. Köper du en ren elbil kan du få uppemot 60 000 kronor i bonus, och på vissa bilar som får malus uppgår höjningen av skatten till över 6 000 kronor (jämfört med idag). Bonus-malussystemet omfattar personbilar (klass I och II) samt lätta bussar och lätta lastbilar (max 3,5 ton totalvikt) av fordonsår 2018 eller senare, som registrerats from 1 juli 2018. Det här skriver Charge Amps,

Hur fungerar bonusen?
Bilar med koldioxidutsläpp mellan 0 och 60 g/km får bonus.
Gasbilar får en fast bonus på 10 000 kronor.
Bonusen blir 60 000 kronor för bilar med nollutsläpp, och minskar därefter med 10 000 kronor för varje gram koldioxid bilen släpper ut.
Bonusen utbetalas efter 6 månader.
Bonusen utgör max 25 procent av priset på bilen.
Den femåriga skattebefrielsen som funnits tidigare för miljöbilar upphör att gälla.

Hur fungerar malusen?
Den höjda fordonsskatten gäller i tre år och påverkar bilar som släpper ut 95 g koldioxid per kilometer eller mer.
För bilar med utsläpp i spannet 95–140 g/km är beloppet 82 kr/ över 95. För bilar med utsläpp över 140 g/km är beloppet 107 kr/g över 140.
Grundbeloppet för alla bilar är 360 kr.
Dieselbilar får ett miljötillägg på 250 kr.
Bränslefaktorn för dieselbilar ersätts med ett bränsletillägg på ca 13,52 multiplicerat med antalet gram koldioxidutsläpp per kilometer.
E85- och gasfordon får oförändrad skatt.
Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet 22 kr/g som fordonet släpper ut per kilometer utöver 111 g (samma regler som idag)

Detta i kombination med ladda-hemma-stöd, klimat-klivet samt många spännande nya el- och hybridmodeller som släpps detta år kommer förhoppningsvis innebära att Sveriges flotta av laddbara bilar kommer att fortsätta explodera.

Bild: Charge Amps

Källa: Aftonbladet