Nyheter

Amadeus investerar i CrowdVision för att hjälpa flygplatser hantera ökade passagerarvolymer

Antalet flygresenärer väntas öka kraftigt kommande år. International Air Transport Association (IATA) förutspår att 7,2 miljarder personer kommer att resa med flyg år 2035, vilket är nära en fördubbling av de 3,8 miljarder resenärer som reste med flyg under 2016.

Med detta som bakgrund har Amadeus Ventures valt att investera i CrowdVision, som använder mjukvara för datorseende och artificiell intelligens för att hjälpa flygplatser att hantera ökade passagerarvolymer.

CrowdVisions lösning gör det möjligt för flygplatser att övervaka flödet av passagerare i realtid och på så sätt minimera köer och hantera resurser mer effektivt. Genom att optimera allokeringen av personal, diskar, e-gater och säkerhetskontroller kan flygplatser nyttja nuvarande infrastrukturs fulla potential och därmed skjuta upp utbyggnad. Kortare köer gör dessutom att passagerare kan spendera mer tid och pengar i flygplatsens butiksområden.

– Tillsammans med CrowdVision kan vi hjälpa flygplatser att på ett bättre sätt förutspå och hantera flödet av resenärer för bättre realtids-, planerings- och investeringsbeslut. Vi är hjälper flygplatser att förbättra sina verksamheter och prestandan. Alla tjänar på en flygplats som fungerar effektivt – flygplatsens butiksområden blir mer värdefulla, fler flyg avgår i tid och resenärer får en bättre reseupplevelse, säger Suzanna Chiu, Head of Venturers at Amadeus.

Amadeus Ventures investerar i startups som verkar i gränslandet mellan resor och IT. Tidigare investeringar inkluderar startups såsom Situm, Avuxi, Betterez, Bluesmart, BookingPal, Flyr och Yapta.