Nyheter

Digitala flygledartorn till den första flygplatsen utan traditionellt torn

Saab kommer att installera och driva digitala flygledartorn på Scandinavian Mountains Airport, som huvudsakligen betjänar destinationerna i Sälen och Trysil-området. Det är den första flygplatsen i världen som har planerats och byggts utan ett traditionellt torn.

Saab Digital Air Traffic Solutions AB har valts ut av Scandinavian Mountains Airport för att både installera och driva digitala flygledartorn på flygplatsen. Det är första gången digitala flygledartorn tas i drift på en ny flygplats. Det är också första gången Saab levererar helt digitala flygledningstjänster.

Avtalet omfattar installation av Saabs system R-TWR på flygplatsen under 2018/19 och drift från Sundsvall med start december 2019 och under en period av tio år. Flygplatsen betjänar huvudsakligen destinationerna i Sälen och Trysil-området under vintersäsongen, vilket gör att flygplatsen kan utnyttja flexibiliteten för de digitala flygledartjänsterna från en central anläggning.

– Avtalet med Scandinavian Mountains Airport omfattar många av drivkrafterna bakom system för flygledning på distans; användning av en standardiserad, godkänd och industrialiserad teknisk plattform, tillhandahållande av flygtrafikledning och lanseringen av en digital leverantör av luftnavigation. Vi är stolta över att stödja världens första flygplats med helt digitala flygledartorn, säger Johan Klintberg, vd för Saab Digital Air Traffic Solutions.

Destinationerna kring Sälen och Trysil är en internationell region där bland annat Sveriges och Norges största skidorter Sälenfjällen och Trysil ingår, samt Idre och Engerdal. Detta är ännu ett steg på vägen mot utveckling av denna stora tillväxtregion i Sverige och Norge, genom förbättring av infrastrukturen och genom att göra hjärtat av regionen mer tillgänglig.

– Saabs teknik och tjänster för digitala flygledartorn var det naturliga valet för oss när vi byggde vår flygplats, säger Brett Weihart, vd för Scandinavian Mountains Airport.

– Det gör att vi kan framtidssäkra vår verksamhet och säkerställa kostnadseffektiva och flexibla tjänster. Dessutom ser vi framför oss att flygplatsen blir en del av en större digital övergång för våra kunder, och digitala flygledartorn är en aspekt av detta, säger Brett Weihart.

Flygplatsen kommer att tas i drift under vintersäsongen 2019/20.