Nyheter

Linköping samordnar planering för vägunderhåll

Det senaste året har Linköpingsborna fått vänja sig vid flera stora vägarbeten. I samband med kommande underhåll av vägar, gång- och cykelbanor har kommunen gjort trafiksimuleringar och tagit fram en planering. Under året ska ett test med så kallad tyst asfalt göras.

– Vi har höga ambitioner för vägunderhållet i Linköping och det medför att det blir fortsatta vägarbeten. Vi vill att Linköpingsborna ska veta att det finns en genuin planering för att trafiken ska flyta så smidigt som möjligt, säger kommunalrådet Elias Aguirre (S).

Under 2018 kommer en sammanlagd yta av gator som får ny beläggning omfatta 227 000 kvadratmeter, vilket motsvarar 5,3 procent av den totala vägarealen. Därtill underhållsbeläggs cirka 48 600 kvadratmeter gång- och cykelvägar samt cykelgator, vilket motsvarar 3,5 procent av den totala arealen för gång- och cykelvägar. Budgeten för underhållet är 30 miljoner kronor.

– Vår bedömning är att lokalgator är särskilt eftersatta när det gäller beläggningsunderhåll. De lägre priserna i avtalet gör det möjligt att fler lokalgator ryms i årets förslag till beläggningsprogram jämfört med de senaste årens program, säger Jonas Sjölin, chef för stadsmiljökontoret.

Planeringen bygger på kommunens egna besiktningar, enkäter och synpunkter från medborgare. Därtill kommer omfattande samråd med Tekniska verken som utför många grävarbeten i vägnätet. Där gemensamma behov finns samordnas ledningsgrävningar med beläggningsprogrammet.

De planerade vägarbetena läggs in i ett program för trafiksimuleringar. På så sätt kan man se hur trafikflödena påverkas och var det kan uppstå större störningar. Utifrån trafiksimuleringen planeras omledningar av trafiken. Startdatum och tidsramar sätts också med hänsyn till detta. För att minimera störningarna kan vägarbeten planeras in på nätterna.

Ett särskilt projekt i beläggningsprogrammet är ett test av så kallad tyst asfalt. Det är sträckan Industrigatan mellan Grenadjärsgatan och Stensbrötsgatan. Det är sammansättningen och tätheten i asfalten som påverkar ljudnivån. Det kan minska bullernivån med 4 – 8 decibel. En utvärdering ska göras av försöket.