Nyheter

Bussföretaget utan bussar – Tripplar antalet svenska passagerare på ett år

Företaget bakom varumärket FlixBus och dess kännetecknande knallgröna bussar är ett ungt bolag inom mobilitetslösningar. På endast fem år har FlixBus etablerat en ledande marknadsposition i Europa för långväga bussresor.

– Idag finns vi i 27 länder med 1700 resmål! Vi är superglada över att ha tripplat antalet svenska passagerare sedan starten av vårt inhemska nätverk i april förra året. Nu förbereder vi en kraftig expansion i Sverige, berättar Jelena Jovanovic, PR ansvarig för FlixBus Norden.

Stora tillväxtplaner i Sverige – Dubblar antalet avgångar den 26:e april
I Sverige har FlixBus ambitiösa tillväxtplaner och tänker växa både när det gäller antalet avgångar och nya busspartners. Den 26:e april börjar företaget att köra sommarschemat, som bl.a. innebär att man tripplar antalet avgångar mellan Stockholm och Oslo, inför fyra gånger fler avgångar mellan Västerås och Stockholm och dubblar antalet avgångar i södra Sverige. Under året kommer befintliga reseerbjudanden att utvidgas, nya resmål kommer att integreras till det svenska nätverket och flera mindre städer kommer att få bättre förbindelser.

– Vi ser fram emot 2018 där vi i samarbete med fler partners, aktivt kan bidra till att förverkliga den fulla potentialen som resor till allas budget och hög komfort kan erbjuda svenskarna. Vi ska göra Sverige KNALLgrönt, berättar pressansvarig för FlixBus Norden.

Globala expansionsplaner – Tillväxtplaner från 250.000 till 350.000 nätverksförbindelser
Förra året reste 40 miljoner passagerare med FlixBus i Europa, vilket är en ökning på nästan en tredjedel jämfört med 30 miljoner passagerare under 2016. I år tänker företaget växa med ytterligare 40 procent i sina globala nätverksförbindelser och gå från 250.000 till 350.000 anslutningar. En del av tillväxten kommer att ske på den nya nyckelmarknaden FlixBus rustat upp för att erövra – USA. Samtidigt är en omfattande expansion i Europa inplanerad.

– Vi har etablerat ett framgångsrikt FlixBus-nätverk i 27 länder. Nu är det Sveriges tur. Vi erbjuder smarta och gröna resor för allas plånböcker och det gläder oss att vi mötts av en så stor efterfrågan, berättar Jelena Jovanovic.

Förening av traditionell persontransport och innovationers framkant
Kanske lite oväntat, men FlixBus äger endast en buss i Sverige – enbart därför att det är ett krav för att kunna klassificeras som ett bussföretag i landet. FlixBus främsta styrka är en unik och skalbar affärsmodell. Den förenar innovation och tradition genom att bygga på starka partnerskap med lokala bussföretag som har många års erfarenhet inom serviceyrket, äger bussarna och sköter den dagliga driften.

– Det vi gör är att vi plockar det bästa från två världar och bägge parter får arbeta med det dem är bäst på. Vi delar på intäkter och förluster – där en större del av ansvaret ligger på FlixBus. Det fina med det hela är att vi låter lokala bussföretag, ofta familjeägda, växa. De slipper tänka på hur de ska fylla på bussarna och vi slipper att köra dem! , berättar Jelena.

FlixBus är det första bussföretaget i världen som introducerade biljettbokning som är integrerad med Google Assistant – och kliver därmed in i världen av artificiell intelligens (AI). Tills vidare finns tjänsten, FlixBus Action, på engelska, tyska och franska och gör det möjligt för kunderna att hitta resor och köpa biljetter muntligt, utan att behöva klicka sig fram.

Företagets innovationer slutar inte i bokningsprocessen. FlixBus leder arbetet för framtidens smarta och hållbara kollektivresor och är först i världen med att testa elektriska bussar i långväga busstrafik. I april har de första helelektriska långlinjebussarna börjat rulla mellan Paris och Amiens i Frankrike och därefter följer en till förbindelse mellan delstaterna Hessen och Baden – Württenberg i Tyskland.