Nyheter

50 procent av försäljningen ska komma från elektrifierade modeller 2025

Volvo Cars har som mål att 50 procent av försäljningen ska utgöras av elbilar 2025, meddelade företaget i dag. Tillkännagivandet bygger på Volvo Cars tillkännagivande 2017, som första biltillverkare, att alla nya modeller från och med 2019 ska kunna fås antingen som mildhybrid, plug-in hybrid eller helt elektriska fordon.

Företagets strategi att hälften av försäljningen ska komma från elbilar 2025 positionerar det som en kraftfull aktör i Kina, världens ledande marknad för elektrifierade bilar.

Den kinesiska regeringens plan är att fordon som drivs av förnybar energi ska stå för mer än 20 procent av den årliga bilförsäljningsvolymen i landet senast 2025, vilket motsvarar mer än 7000 000 fordon, enligt den kinesiska regeringens prognoser.

— Förra året tillkännagav vi vår satsning på elektrifiering för att förbereda oss på eran efter förbränningsmotorn, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Cars.

– Idag förstärker och utvidgar vi det åtagandet på världens ledande marknad för elektrifierade bilar. Kinas elektriska framtid är Volvo Cars elektriska framtid.

Volvo Cars tillverkar för närvarande S90 och S90L T8 Twin Engine i Kina. Den här veckan startar tillverkningen av XC60 T8 Twin Engine i Kina, vilket innebär att Volvo Cars samtliga tre fabriker i Kina – Luqiao, Chengdu och Daqing – kommer att tillverka antingen plug-in hybrider eller renodlade elbilar.

I dag kommer Volvo Cars på motormässan i Peking att visuellt förstärka företagets position som branschledande inom elektrifiering genom att samtliga bilar som visas är utrustade med elmotor. Händelsen är första gången som företaget visar endast plug-in hybridfordon på en motormässa.

För första gången visar Volvo Cars också upp sina tre SUV:ar som säljs världen över uppställda bredvid varandra på scenen: XC90, XC60 och nya XC40. Motormässan i Peking är också platsen där nya XC40 premiärvisas i T5 plug-in hybridutförande.

Nya XC40 utsågs nyligen till Årets bil i Europa 2018 och det har redan lagts 60 000 beställningar av bilen globalt sedan lanseringen i slutet av 2017, trots att Volvo Cars ännu inte har öppnat orderböckerna i Kina.

Den tidiga framgången för XC40 stöder Volvo Cars förväntningar på en stark efterfrågan på sin nya kompakta SUV i Kina. Dessa förväntningar stöds också av tillväxtprognoser för segmentet de kommande fem åren, liksom en växande medelklass och ökad BNP-tillväxt i Kina, drivet av den inhemska konsumtionen.

Kina är Volvo Cars största enskilda marknad och i år ökade försäljningen i landet med 23,3 procent under första kvartalet, vilket bidrog till bolagets globala försäljningstillväxt på 14 procent för första kvartalet. Volvo Cars försäljning i Kina passerade för första gången 100 000 enheter förra året.

Den lokala lanseringen av nya XC40 och företagets fördjupade engagemang inom elektrifiering gör att Volvo Cars är väl positionerat för att uppfylla sitt mål att ytterligare öka sin marknadsandel på världens största bilmarknad.

Foto: Volvo