Nyheter

FlixBus satsar på fler resor till Malmöbor

På torsdagen den 26:e april börjar FlixBus köra efter sitt sommarschema som erbjuder svenskarna utökade resmöjligheter. Den nya tidtabellen är företagets sätt att bemöta den växande efterfrågan för långdistansresor i Sverige.

– Vi är superglada över att ha tripplat antalet passagerare sedan starten av vårt inhemska nätverk i april förra året, berättar Jelena Jovanovic, PR ansvarig för FlixBus Norden.

En av städerna som utmärker sig med en stor passagerarökning är Malmö. För att göra reseerbjudandet ännu mer attraktivt mer än dubblar FlixBus antalet avgångar från Malmö till Helsingborg (från 14 till 34 avgångar per vecka) och förstärker även anslutningen till Göteborg med fler veckoavgångar. Gröna bussar som åker hela vägen upp till Stockholm kommer att köra upp till fem gånger om dagen, tar som snabbast 8 timmar med biljettpriser som börjar från 119 kronor.

Somna i Malmö – Vakna i Berlin
Dessutom kan Malmöbor resa billigt till Oslo, Köpenhamn, Berlin, Hamburg och Hannover utan att behöva byta buss. Med direkta nattbussar kommer passagerare kunna åka en fredagskväll och vakna upp i Tyskland eller Norge morgonen därpå – och därmed även spara en hotellövernattning. Från och med imorgon, Malmöresenärer kommer att kunna välja mellan följande internationella förbindelser:

Malmö <> Köpenhamn (från 49 SEK) (upp till 7 dagliga avgångar)
Malmö <> Oslo (från 99 SEK)
(upp till 5 dagliga avgångar)
Malmö <> Berlin (från 279 SEK)
(upp till 12 dagliga avgångar)
Malmö <> Hamburg (från 329 SEK) (upp till 6 dagliga avgångar)
Malmö <> Hannover (från 329 SEK)
(3 dagliga avgångar)

FlixBus attraktiva priser bygger på dynamisk prissättning och effektiv resursplanering, affärsmodellens hörnsten. Företaget utvärderar löpande reseefterfrågan vilket gör det möjligt att undvika att köra med tomma bussar samt att lägga till extra kapacitet vid högre tryck.

– Vi kan erbjuda bra priser när vi undviker att köra med halvtomma bussar. Desto tidigare vi känner till antalet passagerare, desto längre tid har vi på oss att planera resor. Därför väljer vi att belöna resenärer som bokar i god tid med dem lägsta priserna, förklarar Jelena Jovanovic.

Globala expansionsplaner – inom och utanför Europa
FlixBus grundades i Tyskland för fem år sedan och har vuxit i rasande takt. Förra året reste 40 miljoner passagerare med FlixBus i Europa, vilket är en ökning på nästan en tredjedel jämfört med 30 miljoner passagerare under 2016. Idag finns företaget i 27 länder med 1700 resmål. I år tänker FlixBus växa ytterligare i sina globala nätverksförbindelser. En del av tillväxten kommer att ske på den nya nyckelmarknaden FlixBus rustat upp för att erövra – USA. Samtidigt är en omfattande expansion i Europa inplanerad.

– Vi har etablerat ett framgångsrikt FlixBus-nätverk i 27 länder. Nu är det Sveriges tur. Vi erbjuder smarta och gröna resor för allas plånböcker och det gläder oss att vi mötts av en så stor efterfrågan, berättar Jelena Jovanovic.