Nyheter

Ökad trafik på Öresundsbron

Intäkterna fortsätter att öka för Øresundsbro Konsortiet. Resultatet för första kvartalet blev 259 miljoner DKK före värdeförändring, vilket är en ökning med 10 miljoner DKK, jämfört med samma period förra året. Vid generalförsamlingen i april fattade ägarna beslut om ekonomiska mål och utdelningspolicy.

Under första kvartalet 2018 ökade trafiken på Öresundsbron inom samtliga kategorier, utom pendlingen, som går tillbaka under perioden. Det beror bland annat på att påsken förra året var i april, medan den i år huvudsakligen inföll i mars. Påskledigheterna, med lägre pendlingstrafik, inföll därför under första kvartalet i år. En annan faktor är att transportöransvaret, som innebar att bland annat tågoperatörerna genomförde identitetskontroller av passagerare som reste över gränsen, fortfarande fanns kvar under första kvartalet 2017. Det påverkade pendlingstrafiken.

Beslut om ändrad utdelningspolicy
I regeringsavtalet från 1991 mellan Sverige och Danmark om den fasta förbindelsen över Öresund anges, att landanläggningarna (motor- och järnvägar som ansluter till förbindelsen) på båda sidor sundet ska betalas med avgifterna från motor- och järnvägstrafiken. I praktiken ska detta göras genom att Øresundsbro Konsortiet betalar utdelning till sina ägare (SVEDAB AB och A/S Øresund), som har finansierat landanläggningarna. I de prognoser för projektets återbetalningstid som Konsortiet löpande offentliggör, har det därför tagits höjd för denna utdelning.

I Konsortiets Årsredovisning 2017 är återbetalningstiden beräknad till år 2033, baserat på de hittills rådande prognoserna för utdelningen. Hela förbindelsen, inklusive landanläggningarna på svenska och danska sidan, beräknades enligt tidigare prognoser vara återbetalda ca. år 2050.

På Konsortiets generalförsamling den 26 april 2018 beslutade ägarna emellertid om en utdelningspolicy som innebär att Konsortiets skuld förväntas vara återbetald 2050. Det betyder samtidigt, att skulden hos SVEDAB AB och A/S Øresund blir mindre än förväntat och att deras skulder kan återbetalas på kortare tid.

Den samlade ekonomin i Öresundsprojektet påverkas inte av ovanstående, eftersom det även framöver kommer vara så, att investeringarna i såväl den fasta förbindelsen som i landanläggningarna ska betalas med intäkterna från Øresundsbron. Beslutet innebär enbart en påverkan på respektive verksamhets återbetalningstid.

Avgifterna för att resa över bron påverkas heller inte, då dessa sätts av konsortiet på kommersiella grunder och för att säkra återbetalningen.

Foto: Peter Brinch