Nyheter

Mercedes störst på svenska premiummarknaden

Mercedes-Benz är för första gången i modern tid störst på den svenska premiummarknaden för personbilar. Under 2018 har märket sålt 6.586 bilar, vilket är fler än för både Audi och BMW.

Enligt statistik från BIL Sweden har 6.586 Mercedes-Benz registrerats under 2018. Det är en uppgång med 5,52 %, vilket kan jämföras med marknadens totala ökning om 1,44 %. Detta placerar Mercedes som nummer fem bland märkena på den svenska marknaden. Under april månad var uppgången 18,14 % och totala försäljningen 1.999 bilar.

Björn Hauber, VD för Mercedes-Benz Sverige, menar att förstaplaceringen har flera olika skäl:

– Vi har gjort en medveten satsning på tjänstebilsmarknaden, vi har ett starkt modellprogram som svenskarna gillar och vi har fler och fler återförsäljare som exklusivt säljer Mercedes-Benz.

Satsningen på den svenska marknaden har varit långsiktig. Under de senaste fem åren har märket haft en mycket stark tillväxt på den svenska marknaden, mellan 15-20 % per år. Successivt har man närmat sig de tyska konkurrenterna, och totalvolymen 2017 uppgick till 19.634 registrerade bilar.

– Med lanseringen av helt nya A-Klass och facelift av storsäljaren C-Klass har vi stora möjligheter även framöver, avslutar Björn Hauber.

Foto: Mercedes-Benz Sverige