Nyheter

Volvo Car Sverige ökar mer än marknaden i april

Volvo S90/V90 ligger överlägset kvar på förstaplatsen och är för fjärde månaden i rad Sveriges mest sålda bil. På andraplats ligger nya Volvo XC60. Marknadsledaren Volvo Cars Sverige ökar i april med 13,3 procent jämfört med samma period förra året. Totalmarknaden ökar 12,3 procent.

När Bil Sweden i dag presenterar april månads bilregistreringar ligger återigen Volvo Car Sverige i topp som marknadsledare. Totalt registrerades 7313 Volvobilar i april och Volvo får med det en marknadsandel på 21,4 procent.

– Det är verkligen glädjande att vi gör ett så bra resultat. Och detta för fjärde månaden i rad. Det visar att svenskarna gillar våra bilar. Nya Volvo XC60 har snabbt befäst sin plats i toppen och följer i sin föregångares framgångsrika fotspår och Volvo V90 har blivit den storsäljare vi hade som mål att den skulle bli, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

Det registrerades 2603 av ettan Volvo S90/V90, där V90 är i klar majoritet, under april. För tvåan XC60 registrerades 1581 bilar. På sjätteplats kommer Volvo S60/V60 med 1188 registreringar och sjundeplatsen har Volvo V40 med 991 antal bilar. Uppstickaren i mars, nya Volvo XC40, gör återigen ett bra resultat och ligger nu på en åttondeplats med 702 bilar. Under april registrerades också 248 Volvo XC90.

– Månadens resultat visar återigen att vi har en bra bredd på Volvo som tilltalar en bred grupp av kunder. Nu är det också snart dags för nya Volvo V60 att göra entré hos våra Volvohandlare. Vi kan redan se att intresset för vår senaste modell är stort, säger Jessica Span.

Volvo Car Group 2017
Räkenskapsåret 2017 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 14 061 Mkr (11 014 Mkr 2016). Omsättningen under perioden uppgick till 210 912 Mkr (180 902 Mkr). För helåret 2017 ökade den globala försäljningen till den nya rekordnivån på 571 577 bilar, en ökning på 7,0 procent jämfört med 2016. Resultaten understryker den omfattande förvandling som Volvo Cars ekonomi och verksamhet har genomgått de senaste åren och ger även företaget en bra position för nästa tillväxtfas.

Foto: Volvo Car Sverige