Nyheter

Tyst, hållbar och punktlig stadsbusstrafik i Helsingborg

Fredagen den 4 maj signerades ett långsiktigt samarbetsavtal mellan Skånetrafiken och Arriva Sverige AB om stadsbusstrafiken i Helsingborg. Avtalet innebär att Helsingborgarna kommer att få modernare och mera hållbar stadstrafik och framför allt får linje 1 en ny rakare och snabbare sträckning och prioriterade körfält med den nya eldrivna HelsingborgsExpressen.

Den nya stadsbusstrafiken startar i juni 2019 och gäller till och med 2027. Affären omfattar cirka 250 miljoner kronor per år och innebär att Arriva nu får helhetsansvaret för stadsbussresorna i Helsingborg.

– Helsingborg är expansivt och på Skånetrafiken välkomnar vi fler att resa kollektivt och hållbart. Vi förbereder nu tillsammans med Arriva och Helsingborgs stad för spårvägsliknande resor med HelsingborgsExpressen. Från och med nästa sommar kan Helsingborgarna resa bekvämare, snabbare och kommer dessutom att få tydligare reseinformation med de nya elbussarna på linje 1, säger Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken.

Som en del i kontraktet kommer Arriva att köpa in 82 nya bussar för hela stadstrafiken varav 13 elbussar. Ytterligare nyheter är introduktionen av nytt tidtabellsystem.

– När vi startar vår trafik nästa år kommer Helsingborgarna att mötas av nya bussar med den senaste tekniken. HelsingborgsExpressen kommer att trafikeras med nya elbussar och övriga linjer med nya biogasbussar. Eftersom vi också ansvarar för Pågatågen kommer vi ha ett större perspektiv på resandet ur kundernas synvinkel och sträva efter att förenkla bytet mellan de olika transportslagen, säger Johan Åhlander, vd Arriva Sverige AB

Fler ska välja buss och tåg istället för bil. Skånetrafiken och Helsingborgs stad har gemensamt beslutat att år 2022 ska 22 miljoner resor göras med kollektivtrafiken inom Helsingborgs stad och att kollektivtrafikens medelhastighet ska vara 22 km/h inom staden.

– Nu bygger vi busskörfält och gör plats för 20 nya hållplatser som kommer att anpassas efter HelsingborgsExpressens krav med extra långa väderskydd och påstigning i alla dörrar.

Det känns också skönt att åter kunna erbjuda helt nya bussar till våra resenärer och det ska bli spännande att få testa den nya tekniken med HelsingborgsExpressen, säger Oskar Grönvall, trafikchef i Helsingborg.

Fakta

  • Arriva Sverige AB kommer att köpa in 82 nya bussar varav 13 stycken 18 meter långa elbussar.
  • Elbussarna ska trafikera linje 1 och kommer att benämnas HelsingborgsExpressen.
  • Linje 1 utgör cirka 25 procent av bussresandet i Helsingborg.
  • HelsingborgsExpressen kommer trafikera i en BRT-linje (Bus Transport Transit) och får egna prioriterade filer genom staden.
  • HelsingborgsExpressen drivs med 100 procent grön el*, övriga bussar i stadstrafiken med fossilfri biogas.
  • Helsingborgsexpressens linjesträckning går mellan Råå och Dalhem via centrum och kommer att vara elektrifierad med ändhållplatsladdning på Råå respektive Dalhem.
  • Bussarna kommer att vara specialinredda och även erbjuda soffor och ståytor, ungefär som ”caféhäng”.
  • HelsingborgsExpressen är ett produktnamn och koncept som Skånetrafiken äger.

* Tilläggsvärmare för att värma upp fordonet vid kall väderlek drivs av HVO-bränsle.