Nyheter

Airhelp tar hem gruppfordran mot flygbolag – passagerare får dela på 140 000 kronor

Flygbolaget SAS har gått med på att ersätta 54 passagerare med drygt 140 000 kronor efter att deras flyg ställts in bara 10 minuter före avgång. Passagerarna, som alla arbetade på norska Vinstra vidaregående skole, skulle ha rest från Gardermoen i Norge till Estlands huvudstad Tallinn under höstlovet den 14 oktober 2016.

– Vi fick aldrig någon förklaring till varför flyget ställdes in, säger skolans bibliotekarie Marianne Bøe Jervell som var en av de drabbade.

De 54 passagerarna tvingades i stället åka i fyra olika grupper där flygen mellanlandade i olika länder.

– Det medförde att vi förlorade en heldag av vår resa samtidigt som många inte fick sitt bagage vid ankomsten, fortsätter Marianne Bøe Jervell.

Efter resan kontaktade skolans rektor det ansvariga flygbolaget SAS men fick beskedet att det inställda flyget inte berättigade till någon ersättning. De drabbade resenärerna nöjde sig dock inte med svaret utan vände sig till Airhelp och dess tjänst för flygkompensation. Tre månader senare avtalade Airhelp med SAS och passagerarna fick därigenom en sammanlagd ersättning på 13 750 euro, motsvarande närmare 142 000 kronor.

– Det är inte ofta som vi får chansen att representera en så pass stor grupp passagerare, så vi är väldigt glada att kunna hjälpa dem. Detta är ett bra exempel på varför du inte ska ge upp även om du nekas kompensation den första gången, säger Airhelps Sverigechef Andreas Hermansson.

Den här händelsen sätter också ljuset på hur viktigt det är att passagerare kan begära ersättning för ett försenat eller inställt flyg, lång tid efter själva flygningen ägt rum. Tyvärr är detta inte längre möjligt för svenska resenärer tack vare en ny dom i Högsta Domstolen.

– Det är helt orimligt att svenska resenärer tvingas begära kompensation redan inom 60 dagar efter flygningen, medan passagerare i övriga EU har flera år på sig. Vi hoppas verkligen att lagstiftare kommer att ändra laget så att svenskar kan kräva ersättning på samma villkor som i alla andra europeiska länder. I dagsläget är Sverige det minst konsumentvänliga landet i EU när det gäller passagerarrättigheter, säger Andreas Hermansson.