Nyheter

Moderaterna i Skåne: Köerna växer på spåren, också

Tusentals skånska pendlare drabbades på tisdagen när järnvägen upphörde att fungera på ett rimligt sätt. Det är inte första gången, och denna gång handlade det om elfel som påverkade både Västkustbanan och Stambanan mellan Lund och Malmö. Samtidigt är E6 och E22 hårt belastade. Nu måste den regionala infrastrukturen i Skåne prioriteras. Krisen måste hanteras både på lång och kort sikt.

– Det visar än en gång att vardagliga uppgifter som underhåll av järnväg – helt avgörande för den tunga lokala och regionala trafiken – riskerar att komma i skuggan av storstilade nationella projekt, säger Carl Johan Sonesson (M), regionråd i opposition i Skåne. Regeringen drar den kommande nationella planen i långbänk på grund av oenighet om höghastighetsbanorna. Och statsministern verkar mer intresserad av vilka partier som ska få vara med och diskutera, än av att det händer något.

En ny stambana för höghastighetståg skulle förstås förbättra läget. I dag ser den inte ut att bli färdig före 2045 och finansieringen är inte klar – sker det på fel sätt kan det under bygget tränga undan lokala investeringar och förlägga läget. Ska det alls ha effekt måste byggandet börja söderifrån.

– Skåne är allt mer en arbetsmarknad och vi behöver tåg, busslinjer och bilvägar som klarar pendlingen. Det behövs nyinvesteringar i väg och järnväg, men vi behöver just nu prioritera den dagliga driften, säger Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition i Region Skåne. Underhållet måste fungera och uppenbara flaskhalsar vidgas.

– Vi kommer åter att lyfta frågan både i Region Skåne och via våra skånska riksdagsledamöter, sånger Carl Johan Sonesson (M). Spliten i regeringen och det kommande valet kan inte få lägga en våt filt över arbetet.