Nyheter

Uppsalas mest digitaliserade företag 2018

Enligt en mätning som idag publiceras på digitaliseringsindex.se är Uppsala Konsert & Kongress (UKK) Uppsalas mest digitaliserade företag 2018. I analysen ingår över 2000 företag. Digitaliserings- och analysföretaget CloudRepublic som står bakom digitaliseringsindex delade ut priset tidigare idag.

De mest digitala företagen i Uppsala tas fram genom att analysera bolagens digitala fotavtryck på nätet. Detta inkluderar insamling av stora datamängder från sökmotorer, sociala medier, företagens egna siter och specifika kommersiella datakällor, för att nämna några av källorna till den Big data-lösning som är basen för DigitaliseringsIndexet. Indexet beräknas av unikt framtagna algoritmer.

– Det är så gött att vårt idoga arbete i de digitala kanalerna ger utdelning, säger Karin Sävström, marknadschef på UKK. Vi har de senaste åren satsat mycket på att kompetensutveckla oss, testa nya lösningar, vara kreativa och påhittiga . Det underlättas förstås av att vi har en verksamhet som ger oss spännande innehåll till alla våra kanaler och väcker engagemang hos våra besökare, både IRL och på www. Vi har redan sett mycket goda resultat av detta arbete, men det är ju extra roligt när det bekräftas såhär!

UKK jobbar med en egenutvecklad arbetsmetod som internt kallas UKKsmart. Den bygger bland annat på att ständigt leta efter de smarta lösningarna, inte de dyra och prestigefyllda, och låta kreativitet och innovation få ta plats. I detta har digitaliseringsarbetet varit en stor och viktig del – i allt från biljettförsäljning till interna arbetsverktyg. Nytt biljettsystem och ny hemsida är också några av satsningarna som gjorts de senaste två åren. I den externa kommunikationen har UKK jobbat med att stärka sin närvaro digitalt, utan att för den delen öka kostnaderna.

– Jag är otroligt stolt över utmärkelsen och över vår fantastiska marknadsavdelning, säger en glad Lena Åberg Frisk, vd och konstnärlig ledare. Digitaliseringen är ett avgörande verktyg i vårt utvecklingsarbete. Om vi ska vara det centrum vi strävar efter att vara, ett centrum för kultur och möten som välkomnar alla lika mycket, måste vi vara synliga och tillgängliga. #UKKsmart har lyft bolaget på så många plan. Vi gör mer för fler. Vi har en ekonomi i balans. Våra besökare är nöjda. Våra medarbetare mår bra och tillsammans lyfter vi verksamheten.

– Det är en utmaning, men vi försöker alltid göra mer, vara effektivare och bättre. Och i vårt digitala arbete ser vi att det vi gör ger resultat, säger Karin och fortsätter; UKK är en grym organisation som det är både lätt och kul att jobba med. Men just i detta vill jag skicka massor av cred till hela marknadsavdelningen. De är stjärnor och vi ska fira detta med riktig gofika nästa vecka! Sen ska vi jobba vidare!

Foto: Lena Karlsson Beierlein (UKK)