Nyheter

GDPR: Utgifter på 2 000 miljarder för företagen i EU

Kostnaden för ett svenskt företag att implementera GDPR landar på drygt 140.000 kronor. På EU-nivå handlar det totalt om utgifter på över 2.000 miljarder kronor, skriver Dagens Industri.

Nu har kredithanteringsbolaget Intrum undersökt vad implementeringen kostar företagen. I den årliga enkäten European Payment Report har man bett bolagen att uppskatta sina utgifter för GDPR. Tillsammans förvänts de 26 miljoner företagen i EU att lägga ut 198 miljarder euro på den omställning som krävs för att efterleva lagen.
Företagen satsar stora resurser på att anpassa sig till regelverket. Sammantaget handlar det om enormt mycket pengar, säger Annika Billberg, kommunikationsdirektör på Intrum till Dagens Industri.
– Generellt finns en hög medvetenhet om GDPR i Sverige. Medvetenheten skiljer relativt mycket mellan länderna. Ju bättre förståelse man har för innebörden av lagen, desto lättare blir det att bedöma kostnaderna, konstaterar Annika Billberg. till Dagens Industri.
Vi blev rätt förvånade över att så många företag i Grekland svarade ”never heard of” – trots att vi även skrev ut hela namnet på lagen så att ingen skulle missförstå. Men siffran kan ha ändrats sedan vi gjorde undersökningen mellan den 24 januari och 23 mars i år, säger Annika Billberg. 
Efter Grekland är lagkännedomen lägst i Bosnien-Hercegovina och i Slovenien. Även i Norge, som visserligen inte tillhör EU, är GDPR-kollen tämligen svag: 51 procent hade inte hört talas om lagen när undersökningen gjordes.