Nyheter

Sveriges bästa persontransportföretag utsett

Enligt SKI, Svenskt Kvalitetsindex, har Nettbuss Bus4You Sveriges mest nöjda kunder inom persontransport – för åttonde året i rad. Det framgår när SKI presenterar sin årliga mätning av kundnöjdhet inom persontransport idag.

Studien bygger på över 2000 intervjuer, som genomförts under maj månad, med svenskar mellan 18–79 år som gjort minst en långfärdsresa den senaste månaden.

En gemensam nämnare för de bolag som hamnar högt i SKI:s mätning är punktlighet, enkelhet, smidighet och tillgänglighet. SKI:s skala för kundnöjdhet går från 0 till 100 där allt över 75 innebär mycket nöjda kunder.

– Att vi både har Nettbuss Bus4You och Nettbuss express i topp är ett kvitto på vårt fokus på service, punktlighet och att det ska vara smidigt att resa med oss. Att vi dessutom ligger över 75 poäng för båda våra varumärken är smått otroligt och vi kan konstatera att det lönar sig prioritera service. Kom som en gäst, lämna som en vän, brukar vi säga, säger Robert Nyberg, vd på Nettbuss Travel.

Nettbuss express, som är ett alternativ för prisjägarna, körs med hjälp av underleverantörer avancerar rejält i SKI:s mätningar.

– Nettbuss express jättekliv på SKI är ett tydligt bevis på att våra underleverantörer trivs hos oss och att vårt arbete med det goda värdskapet ger ringar på vattnet, vilket är mycket glädjande, säger Robert Nyberg.

Låga betyg för flyg och tåg
Branschens medelbetyg ligger på 69,6 och betyget för kundnöjdhet sträcker sig hela vägen från 59,4 (SJ) till 79,2 (Nettbuss Bus4You). I botten hamnar flyg- och tågbolag.

Svenskt Kvalitetsindex lanserades 1998 och genomför sedan dess regelbundna undersökningar och mäter bland annat kundnöjdhet. I undersökningen beräknas värden på image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet.

Kundnöjdhet persontransport 2018

Nettbuss Bus4You 79,2

Nettbuss express 75,9

Swebus 71,8

BRA 71,4

Norwegian 71,1

SAS 69,9

MTR Express 69,6

Branschen 69,6

SJ 59,4

Foto: Amanda Liljevall