Nyheter

Tilldelningsbeslutet som gör resandet enklare för resenären

I fredags offentliggjordes tilldelningsbeslutet efter Hallandstrafikens, Kalmar Länstrafiks, Jönköpings Länstrafiks och Länstrafiken Kronobergs gemensamma upphandling om nytt CRM-system. Efter avslutad upphandling tilldelas Sopra Steria Sweden AB uppdraget att utveckla länsbolagens gemensamma CRM-lösning.

– Resenärerna är de stora vinnarna i den här upphandlingen. Nu blir det enklare och smidigare för våra resenärer att resa med oss. Vi kommer att stärka kontakten med våra resenärer på alla plan med den nya CRM-lösningen, säger Andreas Almquist, VD på Hallandstrafiken.

Upphandlingen av CRM-lösningen är också ett steg på vägen mot ett nytt gemensamt biljett- och betalsystem i hela södra Sverige. Slutleverans av det nya biljett- och betalsystemet beräknas ske vid halvårsskiftet 2019.

– Under 2019 kommer vi att presentera en helt ny mobilapp baserad på den nya CRM-lösningen. Där kommer resenärerna att ha biljettkontoret i sin egen ficka och vi kommer i appen bl.a kunna ge aktuell störningsinformation snabbare och mer riktat mot en speciell linje eller en speciell station, säger Andreas Almquist.

Målet med nya den nya CRM-lösningen har varit att förenkla alla delar av resandet för de som reser med kollektivtrafiken i Halland.

– Den nya CRM-lösningen är plattformen som ger oss utmärkta möjligheter att bli både bättre, snabbare och tydligare i våra kundrelationer, avslutar Andreas Almquist.