Nyheter

SPBI Branschfakta – nu med råvaror för biodrivmedel

Andelen biodrivmedel i transportsektorn uppgick 2017 till ca 21,4 % räknat på energibas utifrån EU:s biodrivmedelsdirektiv utan el eller dubbelräkning. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Den största produkten inom biodrivmedelspoolen var även 2017 låginblandad HVO med 9,2 % eller 877 000 m3 och därefter HVO ren med 5,9 % eller 565 000 m3.

Idag tankar man som konsument upp till 50 % förnybar diesel när man tankar vanlig diesel på drivmedelsstationen. HVO är en syntetisk diesel som har samma kemiska egenskaper som en vanlig diesel, men med förnybar råvara. Sedan 2016 har andelen låginblandad HVO minskat något till förmån för HVO 100.

HVO kan framställas från flera olika råvaror. De senaste uppgifterna från 2016 visar att 38 % kom från vegetabilisk eller animalisk avfallsolja, 23 % från PFAD, 19 % från slakteriavfall, 8 % från raps, 7 % från tallolja, 4 % från majs, 1 % från teknisk majsolja och 0,6 % från korn.

Tyskland och Indonesien var 2016 de enskilt största ursprungsländerna för råvara till HVO på den svenska marknaden, medan det svenska bidraget endast var 4 %.

Ulf Svahn VD SPBI:

– Biodrivmedel har en mycket viktig roll att spela i omställningen från fossilt till förnybart och vi som branschorganisation blir oroade av EU:s kategoriska inställning till grödebaserad råvara och vill se mycket bättre politiska förutsättningar för ökad inhemsk produktion.

Allt enligt preliminära siffror från SPBI.