Nyheter

PostNord och Stadium i gemensam storsatsning

PostNord och Stadium automatiserar e-handelslagret i Norrköping. Den nya automationslösningen kommer att lyfta e-handelslogistiken till nästa nivå för samtliga bolag som ingår i Stadium-familjen; Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point.

Lösningen kommer att skapa bättre möjligheter att upprätthålla och överträffa konsumenternas förväntningar, samtidigt som produktionskostnaden per enhet sänks.

Precis som majoriteten av Sveriges detaljhandelsföretag har Stadium sett en kraftig utveckling inom e-handeln. Kunderna förväntar sig en hög grad av service och snabba leveranser, vilket ställer nya och ökade krav på logistiklösningen när volymerna växer.

– Med den utveckling av den digitala handeln som vi haft under flera år, och särskilt under det senaste året, har det varit helt nödvändigt för oss att hitta en effektivare logistiklösning, där vi går från manuell hantering till automation, säger Daniel Johansson, logistikchef, Stadium.

Automationslösningen är dessutom utformad för att vara en flexibel plattform som kan hantera flera olika kunduppdrag parallellt, det vill säga andra kunder ska kunna hanteras i samma lösning tillsammans med Stadium. Automationslösningen ska vara kostnadseffektiv oavsett respektive företags relativa storlek både avseende lagrad mängd gods såväl som antalet transaktioner.

– Lösningen tar därmed bort tröskeln för mindre e-handlare att gå in i automatiserad hantering. De kan dra nytta av automationens fördelar tidigare i sin tillväxtresa jämfört med att gå in med egen investering, säger Magnus Lindskog, produktionschef, PostNord TPL.

Automationslösningen kommer att levereras av SSI Schäfer och blir en skräddarsydd helhetslösning med shuttle-systemet Cuby, packstationer, transportörer, hyllor samt ett WMS-system för styrning av hela automatiseringen.

– Lösningen består av 6 shuttle-gångar som vardera är 100 meter långa och 10 meter höga med plats för 74 000 lagringslådor, säger Anders Bohlin, försäljningschef, SSI Schäfer Sverige.