Nyheter

Volvos 360c-koncept efterlyser en universell säkerhetsstandard

Med sitt nya autonoma 360c-koncept tar Volvo Cars itu med en av de största utmaningarna när det gäller införandet av autonom teknik och efterlyser en ny, global standard för hur autonoma fordon kan kommunicera säkert med alla andra trafikanter.

Autonom körning och säkerhet är nära sammanlänkade och tekniken har potential att leverera den största förbättringen av trafiksäkerheten sedan Volvo Cars uppfann trepunktssäkerhetsbältet 1959.

Autonom teknik kommer emellertid att införas gradvis snarare än över en natt. Som en resultat av detta kommer autonoma bilar att introduceras i en blandad trafiksituation där förarlösa bilar utan en mänsklig förare kommer att dela vägen med andra trafikanter.

I en sådan trafiksituation kommer det inte längre att vara möjligt att ta ögonkontakt med en annan förare för att försöka förstå dennes intention, en central del i det dagliga samspelet i trafiken.

Som en del av utvecklingen av 360c har Volvo Cars säkerhetsingenjörer beslutat sig för att ta sig an utmaningen om hur man skapar en säker metod för kommunikation mellan helt autonoma bilar och andra trafikanter.

Dessutom har fokus varit att skapa en universellt tillämplig standard, så att andra trafikanter inte behöver ta hänsyn till bilmärket på enskilda autonoma bilar.

360c adresserar denna utmaning med ett system som består av externa ljud, färger, visuella effekter, rörelser och kombinationer av dessa verktyg för att kommunicera fordonets avsikter till andra trafikanter. Detta innebär att det alltid är tydligt vad bilen kommer att göra härnäst.

Även om utformningen av 360c-säkerhetskommunikationstekniken fokuserar på att bilen ska indikera sina intentioner till andra trafikanter, är det avgörande att tekniken aldrig kommer att ge några kommandon eller instruktioner till andra trafikanter.

– Vi är övertygade om att denna kommunikationsmetod bör vara en universell standard, så att alla trafikanter kan kommunicera enkelt med en autonom bil, oavsett vilken biltillverkare som har byggt den, säger Malin Ekholm, vice president för Volvo Cars Safety Centre. – Men det är också viktigt att vi inte talar om för andra vad de ska göra härnäst, för att undvika eventuell förvirring. Vår forskning visar att detta är det säkraste sättet för helt autonoma bilar att kommunicera med andra trafikanter.

360c representerar Volvo Cars vision för en framtid inom resande som är autonom, elektrisk, uppkopplad och säker – och som kan ge Volvo Cars möjlighet att ta sig in på nya tillväxtmarknader.

Konceptet presenterar fyra potentiella användningsområden för autonoma fordon – en miljö att sova i, mobilt kontor, vardagsrum och en plats för underhållning – användningsområden som alla omdefinierar hur vi reser.

I sovmiljön har Volvo Cars säkerhetsingenjörer även tittat på framtidens säkerhetsteknik och hur olika placeringar av passagerarna kan påverka säkerheten. Ett särskilt säkerhetstäcke som ingår i sovmiljön förutser ett framtida säkerhetssystem som fungerar precis som trepunktssäkerhetsbältet, men som är anpassat för personer som ligger ner under resan.

360c förutser även en rad nya potentiella kundgrupper för företagets verksamhet och beaktar de möjliga konsekvenserna för framtidens stadsplanering, infrastruktur och det moderna samhällets miljöpåverkan.