Nyheter

Miljöpartiet föreslår lösningar på Västlänkenbyggets största miljöproblem

Västlänken kommer bidra till minskade utsläpp i framtiden när fler kan resa mer klimatsmart. Men under byggtiden påverkas miljön. All byggnation påverkar miljön. Miljöproblemen med Västlänken under byggtiden är själva bygget och kommer främst från betongen som används i tunneln och de lastbilar som ska frakta massor och byggmaterial till och från tunnelbygget. Miljöpartiet föreslår nu lösningar för de största miljöproblemen med bygget.

– De som klagar på Västlänken av miljöskäl har inte pratat om lösningar. Vi är de enda som tar problemet på allvar och vill göra något åt det. Nu undrar vi om de andra partierna går med på dessa lösningar, eller om deras kritik mot Västlänken är tomt prat, säger Ulf Kamne (MP), miljökommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen.

Byggsektorn är en av de största miljö- och klimatbovarna. Bara cementindustrin står för lika mycket utsläpp som flyget. Transporterna är också en av de största klimatbovarna. Särskilt lastbilarna. Bara i Göteborg kör runt 7000 lastbilar varje dag in och ut ur Göteborg, som både innebär problem för klimatet och för luftföroreningarna, som i sin tur bidrar till att Göteborg har övertal av barnastma och 200 som dör i förtid på grund av den dåliga luften.

– I min värld är det mer värt att barn har rätt att andas ren luft än att alla lastbilar och bilar får köra på precis alla gator. Vi kan inte bara stå och se på, vi måste lösa problemet. Folk ska inte bli sjuka och dö i förtid när vi kan göra något åt det, säger Ulf Kamne.

Göteborg har en miljözon för tunga fordon sedan 1996, och det har effektivt hindrat smutsiga lastbilar i centrum. Men sedan den infördes har centrum vidgats så även miljözonen behöver vidgas. Miljöpartiet föreslår därför att området för den nuvarande miljözon 1 utvidgas så att det täcker hela bygget av Västlänken inklusive alla arbetstunnlar.  Det innebär skarpa krav på lastbilar vid alla de stora byggplatserna oavsett vilket bolag som ansvarar för transporterna.

Miljöpartiet föreslår också att ännu strängare krav ska gälla innanför Vallgraven, alltså att införa miljözon 3, som ställer de hårdaste kraven, innanför Vallgraven.

– Miljözon 3 innanför Vallgraven innebär att enbart de renaste lastbilarna får köra där. Det skulle förbättra luftkvaliteten jämfört med idag och även ge god klimateffekt, säger Ulf Kamne.

IVL:s analys om miljözon 3 innanför Vallgraven visar att det leder till att utsläppen av koldioxid minskar med 10 000 ton per år i Göteborg.

– Utöver detta behöver arbetsmaskinerna i bygget vara miljöanpassade. Det kommer vi inte åt genom miljözonskravet därför behöver Trafikverket ställa krav på nya eldrivna arbetsmaskiner. Vi behöver ta till alla åtgärder vi har för att förbättra luften och minska klimatutsläppen, säger Ulf Kamne.

Enligt Trafikverkets rapport om påverkan på luftmiljön från Västlänkenbygget kan luftmiljöproblemen minska med mer än 65 procent om krav ställs på arbetsmaskiner och lastbilar.

Luftmiljöproblemen som finns är ett stort problem i Göteborg redan idag. Det finns en överrepresentation av barnastma i de delar av Göteborg med mer luftmiljöproblem, som exempelvis i Linnéstaden. Luftmiljöproblem är även särskilt stora för dem som bor nära lederna, som exempelvis i Gårda.

– Miljözoner kunde lika gärna heta hälsozoner, för de har stor positiv påverkan på hälsan, säger Ulf Kamne.

Idag dör över 5000 personer per år i Sverige en för tidig död på grund av luftföroreningar. I Göteborg handlar det om cirka 200 dödsfall per år under de senaste 40 åren, enligt en avhandling vid Sahlgrenska akademin 2016. Dessutom ökar risken hos invånarna för sjukdomar i hjärta, kärl och lungor.

Den långsiktiga största klimatpåverkan kommer främst dock från betongen som används för tunneln. Där vill Miljöpartiet att Trafikverket minskar klimatpåverkan från den betong som används i byggnationen, genom att använda så kallad CCS-betong, det vill säga betong där koldioxid fångas in vid tillverkningen.

– Vi vill använda så lite betong som möjligt.  Men den betong som används ska vara CCS-betong eller åtminstone betong som är klimatkompenserad, där pengarna går till investeringar i koldioxidavskiljning och koldioxidlagring, säger Kamne.

CCS-betong har en mycket liten klimatpåverkan och det finns goda möjligheter att Sverige kan bli världsledande på den produkten.

Göteborgsregionen växer med flera tusen människor varje år, vilket gör att allt fler behöver kunna röra sig smidigt. Därför är utökade pendeltåg och kollektivtrafik en nödvändighet för att inte förvärra utsläppen i framtiden.

– Västlänken är en nyckel till minskade utsläpp i framtiden. Men själva bygget av Västlänken innebär stora utsläpp.  Vi måste minska utsläppen under byggtiden, säger Ulf Kamne.

FAKTA

Såhär föreslår Miljöpartiet en lösning på Västlänkens miljö- och klimatutsläpp

  1. Vidga miljözonen för tunga fordon (miljözon 1) så att den täcker Västlänkenbygget

  2. Inför miljözon 3 innanför Vallgraven

  3. Använd CCS-betong och betongsnål byggnadsteknik

  4. Använd eldrivna arbetsfordon

FAKTA

Såhär fungerar de olika miljözonerna

Den första miljözonen (miljözon 1) reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan idag besluta om miljözoner för vissa tunga fordon (lastbilar och bussar). Miljözoner finns därför redan idag i åtta kommuner. I Göteborg infördes det 1 juli 1996. Dagens miljözoner innebär att fordon som uppfyller utsläppsklass euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020. Därefter får bara fordon som uppfyller utsläppsklass euro 6 köra i zonen.

I den andra miljözonen (miljözon 2) ställs krav på personbilar.

  • Till en början kommer dieselbilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 få köra där. Men 1 juli 2022 kommer kraven skärpas till att endast dieselbilarna Euro 6 får köra. Samma sak gäller för elhybrider och laddhybrider med dieselmotor.

  • För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5. Det gäller även för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85-bilar.

  • Även bilar som har bättre miljöprestanda får köra här t.ex. elbilar och bränslecellsbilar.

I den tredje miljözonen (miljözon 3) ställs högst krav. I den zonen får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra. För tunga fordon ställs också höga krav. Här får elfordon, bränslecellsfordon, laddhybrider i Euro 6 och gasfordon i Euro 6 köra.

källa: regeringen.se

FAKTA

CCS-teknik – en modern teknik som kan skapa negativa koldioxidutsläpp

CCS är en modern teknik som fångar in koldioxid. CCS står för Carbon Capture and Storage, som betyder just att fånga och lagra koldioxid. Det äÄr tekniker där koldioxiden renas ut antingen i processen eller genom rökgasrening. Sedan lagras koldioxiden permanent i jordskorpan. CCS-lagringen kan förslagsvis ske i Norge som har en stor lämplig akvifär under Nordsjön som rymmer hela Europas utsläpp av CO2 under 800 år.