Nyheter

Global elbilskampanj ska få fart på omställningen

Transportsektorn är klimatpolitikens stora problembarn. Det är också den enda sektorn vars CO2-utsläpp bara ökat de senaste 30 åren. Därför har E.ON anslutit sig till den globala [email protected] tillsammans med en rad länder och företag. Målet är att regeringar runt om i världen ska få upp ögonen för eldrivna fordon.

– Det tog människorna 20 år för att nå till en miljon sålda elbilar i världen. Därefter tog det 18 månader att nå till 2 miljoner elbilar och ytterligare 8 månader att nå till tre miljoner bilar som drivs med el. Inom sex månader har vi nått 4 miljoner. Trenden ser ungefär likadan ut i de flesta europeiska länderna och krävs för att vi ska klara klimatutmaningarna, säger Tore Harritshöj, chef för eMobility inom E.ON i Norden.

I Sverige finns det 13 515 rena elbilar, vilket innebär en tillväxt på 32 procent det senaste året. När det gäller laddhybrider finns det 44 149 bilar som rullar på de svenska vägarna, en ökning med hela 62 procent det senaste året.

– Sverige har vi en hög andel förnybar el, vilket innebär att det blir verklig skillnad när människor går över till eldrift för transporter. Men mer måste göras, därför är det viktigt för E.ON att stöjda kampanjen [email protected], säger Tore Herritshöj vidare.

Följande länder står bakom kampanjen [email protected]: Norge, Sverige, Kanada, Chile, Kina, Finland, Frankrike, Indien, Japan, Mexico, Nederländerna, Nya Zeeland, USA, Portugal och Storbritannien.

Bland företag och organisationer som stödjer kampanjen finns energibolag runt om i världen.