Nyheter

Här är framtidens bil – självkörande, utsläppsfri och uppkopplad

Hur kommer vi att transportera oss i framtiden? Enligt BMW råder det inget tvivel om att det är med självkörande, elektrifierade och uppkopplade fordon. Detta presenteras genom BMW Vision iNEXT som är försmaken av den färdiga modell som ska vara redo år 2021.

BMW iNEXT bygger på en idé som började ta form 2007 via ”i-projektet”, som 2013 resulterade i den helt elektrifierade BMW i3. I dag har BMW samlat över tio års erfarenhet av elektrifierad mobilitet. BMW i-bilarna har stadigt förbättrats och teknologin som de bygger på implementeras nu för att gradvis elektrifiera modellerna i BMW och MINI:s produktkataloger.

Nästa stora steg är ett förkroppsligande av de strategiska innovationsområden som BMW arbetar med. I praktiken innebär det en bil med en hög nivå av autonom körning, som är utsläppsfri och fullt uppkopplad. Designmässigt handlar det om hur dessa innovationsområden ska visualiseras och därmed besvara frågan: ”Hur ser en bil ut som inte längre behöver framföras av en person, men som kan det om så önskas?”.

– Personlig mobilitet kommer genomgå markanta förändringar. Möjligheterna som kommer med självkörande bilar och en ständig utveckling av uppkopplade funktioner innebär helt nya upplevelser och sätt att forma en bilresa. Med detta i åtanke har vi designat denna helt elektrifierade BMW Vision iNEXT som en mobil miljö som ska förhöja livskvalitet, säger Klaus Fröhlich, styrelsemedlem och utvecklingsansvarig hos BMW Group.

Den serietillverkade versionen av det nya flaggskeppet BMW iNEXT kommer att tillverkas på fabriken i Dingolfing med start 2021. Visionen som presenteras genom BMW Vision iNEXT är en försmak på hur detta kommer att se ut när dessa innovationsområden för första gången sammanförs till ett komplett paket.

Design
BMW Vision iNEXT präglas av elegans och självförtroende med kraftfullt skulpterade ytor som breder ut sig som väldefinierade muskler. Noterbara detaljer är kameror i stället för sidospeglar och touch-känsliga ytor i stället för vanliga dörrhandtag. Likt övriga elbilar saknas en förbränningsmotor och i stället huserar BMW-njurarna en ”intelligent panel” med olika sensorer. Storlek och proportioner liknar en modern BMW SAV (Sports Activity Vehicle). Den har bred hjulbas, korta överhäng och stora hjul (24”). Exteriörfärgen, Liquid Greyrose Copper, förändras gradvis i skuggan, och går från varm koppar till mörk ros. När bilen låses upp skiner blå toner upp som framhäver linjerna.

Boost eller Ease
Med BMW iNEXT kommer föraren kunna växla mellan två lägen: Boost mode och Ease mode. Boost innebär att ratt och skärmar positioneras mot föraren. Det elektriska förarsystemet används för att skapa en dynamisk men tyst och utsläppsfri körupplevelse.

Ett byte till Ease gör att förarmiljön förändras för att ge förutsättningar att interagera med bilens olika funktioner. Ratten dras tillbaka en aning och skapar en känsla av öppna ytor. Skärmen på instrumentbrädan växlar från förarrelaterat innehåll till att ge förare och passagerare förslag på intressanta platser och händelser längs vägen.

Shy Tech: Innovativ teknik – ej synlig men alltid tillgänglig
Bortsett instrumentbräda och ovanför ratten saknas både skärmar eller kontrollknappar. All teknik är integrerad under ytan och aktiveras enbart när förare och passagerare vill så. I framtiden kommer alla funktioner kunna hanteras via träytor eller tyg. Bildskärmar blir överflödiga när smart projicering förvandlar bilens alla ytor till interaktiva skärmar. Tre beståndsdelar utgör grunden för den teknik som döljer sig i BMW Vision iNEXT.

Intelligent Personal Assistant: Bilens smarta personliga assistent väcks till liv med ett röstkommando som ”Hey BMW”. Den är fullt integrerad med smarta enheter eller smarta hemnätverk via BMW Connected vilket möjliggör för förare att exempelvis stänga fönstret i hemmet medan de sitter i bilen, via röststyrning.

Intelligent interiör: I Ease-läget förvandlas centerkonsolens träytor till touchkontroll. När man rör vid träytan följs fingrets rörelse av en svans av lampor som liknar en komet. Jacquard-tyget i baksätet kommer också ha integrerad kontrollförmåga och det går exempelvis att kontrollera musiken med olika gester som får visuell respons med LED-lampor under tyget.

Intelligent projicering: Det blir nu möjligt att visualisera information via ljusprojektion och på sikt blir skärmar överflödiga. Tekniken i BMW Vision iNEXT har nått en god bit på vägen och kan utgöra både läslampa och interaktiv projektionsyta. Den kan exempelvis komplettera texten i en pappersbok med projicering av bilder, rörligt material eller interaktiv grafik.

Syftet med BMW Vision iNEXT är att visa att möjligheterna med självkörande bilar finns i en snar framtid och samtidigt samla BMW:s fokusområden, självkörning, elektrifiering och uppkoppling, i en bil. BMW iNEXT har en central roll i utvecklingen av de funktioner och komponenter som kommer att användas i framtidens fordonsflotta. Till 2025 ska BMW Group kunna erbjuda 25 modeller med elektrifierade körsystem, varav 12 kommer vara helt elektrifierade.