Nyheter

Svar från Arriva angående säkerheten på Pågatågen

Arriva värderar säkerheten som sin viktigaste parameter och säkerhetsutfallet understryker detta faktum. I samband med att trafiken på Pågatågen övergår i ett nytt kontrakt under december så ändras fokus för bemanningen ombord.

Här är svar från Arriva angående SEKOs inlägg i Dagens Infrastruktur:

”Idag är normal bemanning på ett tåg en förare och en tågvärd. I vårt nya kontrakt så ökas vår kundfokus och tågen kommer att bemannas med en kundvärd för varje tågsätt.

I vår trafik på Pågatågen så kör vi tåg som består av ett, två eller tre tågsätt. Våra kundvärdar ska i sin nya roller fortsätta att utveckla den fina service till våra passagerare som Arriva är kända för både ombord i tågen samt ute på plattformar när tåget står still. I de tåg som består av tre tågsätt så kommer en av kundvärdarna även att ha så kallad säkerhetstjänst där man hjälper föraren att kontrollera dörrarna efter att trafikutbytet är avslutat (alla passagerare som ska ombord eller hoppa av tåget har gjort detta samt att tiden för avgång är inne).

För övriga tåg så ansvarar föraren för att kontrollera dörrarna efter trafikutbytet enligt samma förfarande som vi tillämpar på Östgötapendeln som trafikeras med samma typ av tåg och dessa består av ett eller två tågsätt.

Ett delat ansvar är inte alltid bättre än att en part har hela ansvaret. Att föraren på Arrivas Pågatåg har hela ansvaret för att kontrollera dörrarna efter ett trafikutbyte gör det tydligt och våra erfarenheter från Östgötapendeln styrker detta. Vi kör inte lika många tåg i det systemet som vi gör på Pågatågen men vi har intensiv trafik med många kunder mellan två av Sveriges större städer vilket gör att erfarenheterna därifrån är relevanta i sammanhanget. Beslutet att införa säkerhetstjänst på Pågatågen togs 2010 eftersom det då var aktuellt att köra med tre tågsätt på de flesta relationerna, men så har det inte blivit. Tre tågsätt körs endast i begränsad omfattning på en sträcka och här kommer vi även i fortsättningen att bemanna tågen med kundvärdar som har säkerhetsarbete.”

Izhak Dan
Kundservicechef
Arriva Sverige AB