Nyheter

SEAT Dealer Team jagar nya titlar på Mantorp

SEAT Dealer Team – PWR Racing går in i årets STCC-final som mästerskapsledare. Regerande mästaren Robert Dahlgren leder förarmästerskapet sju poäng före tvåan och teamet har redan säkrat totalsegern i det prestigefyllda teammästerskapet, just nu 115 poäng före tvåan. Även teamets juniorförare, som tagit inte mindre än tre pallplatser och en seger hittills under säsongen, leder junior-SM med 28 poäng.

– Vi har presterat vår starkaste säsong hittills och teamet utvecklas varje dag, jag är stolt över alla inblandade. Mekaniker, förare, ingenjörer, däcktekniker, all övrig teampersonal och inte minst teamets partners som supportar och tror på det vi gör. Nu ska vi se till att prestera på vårt absoluta max under finalhelgen på Mantorp Park och hoppas att det räcker till att säkra segern i både förarmästerskapet och junior-SM, säger Daniel Haglöf, förare och VD på PWR Racing.

Säsongen 2018 har präglats av en hård kamp team och förare emellan, men trots det har SEAT Dealer Team-förare vunnit hälften av alla race hittills under säsongen. CUPRA TCR, som teamet tävlar med, är därmed den bil som vunnit i särklass flest race den här säsongen, något som tydligt visar hur starkt SEAT:s nya prestandamärke presterar i den hårda konkurrensen.

– För SEAT Sverige och nya varumärket CUPRA är det här en styrkedemonstration av rang. Framgångarna på svenska racingbanor går hand i hand med vår starka tillväxt på den svenska marknaden. Vi är oerhört stolta över alla inblandade, allt från återförsäljare till hela SEAT Dealer Team – PWR Racing och dess förare. Vi ser alla fram emot finalen på Mantorp Park och hoppas på fortsatta framgångar och fler vunna mästerskap för SEAT Dealer Team och CUPRA, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

Utöver framgångarna i mästerskapet blev SEAT Dealer Team och Mikaela Åhlin-Kottulinsky i veckan historiska efter en tumultartad period. Mikaela blev den 19 augusti den första kvinnan någonsin att vinna ett STCC-race men diskades senare efter en protest mot konfigurationen av avgassystemet på hennes bil. Ärendet överklagades och har sedan dess granskats av Svenska Bilsportförbundets disciplinnämnd som i veckan beslutade att teamets konfiguration av avgassystem är helt i linje med det som står i reglementet. Mikaela och teamet får därmed tillbaka sin seger och kan skrivas in i historieböckerna.

– Jag är oerhört glad över att det äntligen är klart. Vi har aldrig slutat att se det som en seger, men att de som tvivlat nu får det svart på vitt känns skönt. Det är en stor händelse inte bara för mig och teamet, utan framförallt för svensk motorsport. Jag hoppas och tror att det kan ge ringar på vattnet hos unga tjejer runt om i Sverige. Motorsport behöver fler kvinnor och det jobb PWR Racing gjort sedan starten 2012 gör verkligen skillnad. Jag har till exempel två unga kvinnliga mekaniker på min bil och en av dem jobbar heltid för teamet. Att få dela den historiska segern med dem gör det hela ännu större, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Foto: Daniel Ahlgren