Nyheter

Så kan LEAN förbättra kollektivtrafiken

Inom industrin är begreppet lean väl etablerat sedan årtionden. När det gäller kollektivtrafiken har det hittills inte talats så mycket om lean, men här finns det fantastiska möjligheter till utveckling, det anser Hans Reich på Chalmers Professional Education och Produktionslyftet, en av föreläsarna på Persontrafik 2018.

Att leverera exakt rätt vara eller tjänst i exakt rätt tid är målet för en organisation som arbetar enligt lean. Detta kräver att man följer upp avvikelser från målet, ständigt lär sig och utvecklas, att ansvar och beslutsfattande delegeras, och att alla får den information de behöver för att kunna agera enligt uppsatta mål.

Hans Reich har coachat runt 250 företag till bättre effektivitet och lönsamhet med hjälp av lean.

– Tvärtemot vad många tror handlar det inte om att säga upp folk, utan i stället om att få effektivare flöden, få bort flaskhalsar, delegera beslutsfattande och utnyttja de resurser man har bättre, förklarar han.

Keolis ett gott exempel
Det finns goda exempel på lean även inom kollektivtrafikbranschen – Keolis är ett sådant. Hans Reich har genomfört ett projekt tillsammans med Keolis underhållsavdelningar med syfte att implementera ett arbetssätt enligt lean.

– De tyckte att de saknade ett effektivt arbetssätt och upplevde ett ständigt jagande med mycket stress, berättar Hans Reich.

Inledningsvis var flera medarbetare ganska negativt inställda. Vissa halvhjärtade försök att implementera lean hade gjorts tidigare och det fanns en misstro till att det skulle gå bättre denna gång.

– Det är viktigt att man tror på lean och gör det fullt ut. Man kan inte kliva på skutan med ena foten och stå kvar på bryggan med den andra, då trillar man i sjön. ”Lean light” fungerar inte, säger Hans Reich.

Lyckat resultat blev ny standard
Denna gång blev det till slut en helhjärtad satsning. Resultatet blev synnerligen lyckat och landade i en standard, KIHM, Keolis Industrialised and Harmonised Maintenance, som nu används globalt i företaget. Keolis verkstäder i Stockholm blev alltså det goda exemplet som företagets verkstäder i resten av världen nu följer.

Verkstäderna som tidigare var en stor flaskhals fungerar i dag avsevärt mycket bättre. Trots att man har minskat antalet reservbussar till hälften får man ut de fordon som ska vara i trafik. Flödena har blivit jämnare, stressen har minskat, och medarbetarna vet varför saker och ting görs på ett visst sätt.

Också miljön påverkas positivt när resursslöseriet minskar, när bussarna inte går sönder på stan, inte släpper ut rök och vätskor med mera.

– Även kunderna, alltså passagerarna, gynnas förstås när bussarna går i tid, går hela vägen utan att gå sönder och går mjukt och fint, påpekar Hans Reich.

Andra lyckade leanprojekt
Hans Reich har även medverkat i andra lyckade leanprojekt inom kollektivtrafikbranschen. Några sådana är Netbus verkstad i Göteborg och Motala Train. Han har en lång och gedigen erfarenhet från fordonsbranschen, bland annat Volvo och Saab – en bransch där lean lett till stora förbättringar. (Själva filosofin utvecklades hos Toyota.)

Kopplingarna mellan fordonsindustri och kollektivtrafik är ganska självklara och Hans Reich menar att det finns en fantastisk utvecklingspotential för kollektivtrafikbranschen i att implementera lean. Det gäller inte bara verkstäder utan alla delar av branschen. På Persontrafik utvecklar han om sina tankar och berättar om goda exempel.

Persontrafik 2018:
När: 22-24 oktober 2018.

Var: Stockholmsmässan i Älvsjö.

Vad: Persontrafik är en av Europas absolut viktigaste mötesplatser för alla verksamma inom kollektivtrafikbranschen, en gemensam arena för kollektiva färdmedel. Syftet är att erbjuda attraktiva, miljövänliga och kundanpassade lösningar med resenären i centrum. I år förstärks det nordiska fokuset ytterligare genom att de båda konferenserna Nordiskt Lokaltrafikmöte och InformNorden samarrangeras med Persontrafik.

För mer information besök www.persontrafik.se