Nyheter

Volkswagen påskyndar e-mobilitetens genombrott

Volkswagen drar igång den största elbilsoffensiv som någonsin skådats. År 2025 kommer märket att ha lanserat fler än 20 nya, helt eldrivna bilar på den globala marknaden. Volkswagen investerar 6 miljarder euro för utveckling och tillverkning av sitt elbilsutbud.

Volkswagen lanserar parollen ”ELECTRIC FOR ALL”: ID.-familjen gör det ekonomiskt överkomligt för miljontals människor att köpa elbil.
Serietillverkningen startar 2020. ID. och ID. SUV är först ut i den nya generationen elbilar och gör entré på marknaden samma år.
Ett genombrott för e-mobiliteten – planerad försäljningsvolym år 2020: 150 000 elbilar. Och mer än 1 miljon år 2025.
100 % eldrift. ID.-familjen är baserad på Volkswagens tekniska plattform MEB (Modular Electric Drive Matrix) som är framtagen speciellt för elbilar.
Inga kompromisser: ID.-familjen flyttar gränserna för e-mobiliteten, både när det gäller räckvidden, utrymmena och kördynamiken.
En ny standard: Den första vågen, alla koncernens märken inräknade, kommer att omfatta cirka 10 miljoner elbilar baserade på MEB.
Uppdateringskompatibel hård- och mjukvara: Ny E3 ”end-to-end electronics”-arkitektur och ett nytt operativsystem – vw.OS – för ID.-familjen.
Nyutvecklat batterisystem: ID.-familjen får kraftfulla, skalbara batterier.
Skalbara batterier: MEB-modellerna kommer att konfigureras med olika batterikapaciteter för en räckvidd på från 330 km upp till över 550 km, enligt standarden WLTP.
Investerar stort: Volkswagen investerar 6 miljarder euro i e-mobilitet. Av dessa har 1,3 miljarder euro avsatts för komponentfabriker i Braunschweig, Salzgitter och Kassel.
Laddningsinfrastruktur: Volkswagen är medlem i IONITY, ett joint venture som arbetar med att utveckla och bygga ut nätverket av laddningsstationer längs de europeiska motorvägarna.
Laddning hemma: ”Volks-Wallbox” är ett prisvärt system för hemmet där kunden enkelt och bekvämt kan ladda sin ID.

Thomas Ulbrich:
– MEB-plattformen för elbilar är troligen det viktigaste projektet i Volkswagens historia, fullt i paritet med övergången från ”Folkabubblan” till Golf.

Med parollen ELECTRIC FOR ALL fick medierepresentanter från hela världen förra veckan en första detaljerad inblick i den tekniska grunden för den eldrivna ID.-familjen. Vid en workshop i Gläserne Manufaktur i Dresden demonstrerade Volkswagen chassit, utan kaross och inredning, precis som det kommer att användas i kommande serietillverkade modeller.

Volkswagen tar också initiativet när det gäller laddningsinfrastruktur: en designprototyp av ”Volks-Wallbox” hade premiär i Dresden. Denna wallbox är ett prisvärt system för hemmet där kunden enkelt och bekvämt kan ladda bilar inom ID.-familjen.

ELECTRIC FOR ALL är Volkswagens vision och löfte: att göra innovativa teknologier tillgängliga för miljoner människor. MEB är nyckeln till detta och kommer att bidra till att förvandla elbilen från en nischprodukt till en storsäljare.

– Folk vill både ha en fantastiskt bra elbil och ett överkomligt pris. Det kommer att leda till ett genombrott för elbilar. Och med ID. erbjuder vi just en sådan elbil som kunderna önskar sig, säger Thomas Ulbrich, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för e-mobility.

Vändpunkt
Den individuella, fria rörligheten står inför en ny era: Eldrift och digitalisering kommer att ge upphov till den mest långtgående förändring bilindustrin någonsin skådat under sin över 100 år långa historia. Fordonstekniken och infrastrukturen kommer att genomgå radikala förändringar och värdekedjorna kommer också de att förändras.

Försäljningsvolymen av helt eldrivna bilar (”BEV” – Battery Electric Vehicle) steg med 60 % förra året. 2018 kan bli det första året då den ”magiska gränsen” 1 miljon nyregistrerade elbilar passeras. Dessa siffror kommer att stiga skyhögt från och med år 2020 – året då Volkswagen lanserar de första modellerna i sin nya ID.-familj: kompakta ”ID.” och, kort därefter, ”ID. SUV” – två utsläppsfria bilar med lång räckvidd.

– Redan 2020 planerar vi att sälja 150 000 elbilar varav 100 000 kommer att vara ID. och ID. SUV. Att snabba upp övergången till elbilar gör det lättare för oss att uppfylla de extremt ambitiösa CO2-mål som satts upp för Europa, Kina och USA. 2025 räknar vi med att försäljningen av bilar i ID.-serien ska ha ökat till 1 miljon per år, säger Thomas Ulbrich.

Ekonomiskt överkomliga elbilar
Varje år rullar det ut fler än 6 miljoner bilar från märket Volkswagens fabriker globalt. Företaget gör tekniska innovationer ekonomiskt överkomliga för massor av kunder. Exakt samma sak kommer att gälla även för elbilarna i den nya ID.-familjen: Volkswagen har som målsättning att göra elbilarna attraktiva för så många människor som möjligt och på så sätt bana väg för ett verkligt genombrott för e-mobiliteten.

– ID. blir en milstolpe när det gäller den tekniska utvecklingen. Den kommer att vara den första helt uppkopplade elbil som till 100 % passar in i vardagslivet, och miljontals människor kommer att ha råd att köpa den, säger Christian Senger, chef för Volkswagens e-mobilitetsprodukter.

Plattformsstrategi som framgångsfaktor
ID.-familjens tekniska ryggrad består av en nyutvecklad fordonsplattform kort och gott kallad MEB (Modular Electric Drive Matrix). Volkswagen är en av fordonsbranschens mest framgångsrika utvecklare av plattformar. Ett exempel på detta är MQB-plattformen, som troligen är den fordonsarkitektur som är den mest framgångsrika i dag – cirka 55 miljoner bilar tillverkas av koncernen baserade på den första generationen av MQB.

Volkswagen tillämpar nu samma plattformsstrategi för elbilseran. MEB är inte bara den tekniska plattformen för alla modeller i Volkswagens ID.-familj utan även för många elbilar tillverkade av andra märken inom koncernen, som Audi, SEAT, Škoda och Volkswagen Transportbilar.

Eldrift utan kompromisser

MEB har två unika fördelar: För det första är den inte en plattform som tagits fram för bilar med förbränningsmotor och sedan modifierats. Istället är den en modulbaserad konstruktionsarkitektur som är framtagen speciellt för helelektriskt drivna bilar. Det gör att Volkswagen kan utnyttja denna drivteknik fullt ut.

Christian Senger:
– MEB är en helt ny fordonsarkitektur som bland annat förbättrar rymligheten ombord avsevärt. Dessutom kommer alla modellerna i ID.-serien att kunna snabbladdas. För det andra kan fordonskonceptet och designen struktureras på ett mycket flexiblare sätt än någonsin tidigare – spektrumet sträcker sig ända från småbilar till SUV:ar och MPV:er. Tack vare ”Design for manufacturing” är MEB dessutom perfekt anpassad för snabb och effektiv serietillverkning. Det innebär att koncernen kan uppnå ekonomiska stordriftsfördelar och därför göra elbilarna billigare och mer överkomliga för massor av människor.

Thomas Ulbrich tillägger:
– MEB-arkitekturen för elbilar är troligen det viktigaste projektet i Volkswagens historia, fullt i paritet med övergången från ”Folkabubblan” till Golf. MEB utgör själva grunden för fler än 10 miljoner elbilar i den första vågen från koncernens olika märken, och banar väg för e-mobiliteten.

Fyra ID.-modeller har redan visats som prototyper
Med I.D., I.D. CROZZ, I.D. BUZZ och I.D. VIZZION, har Volkswagen redan presenterat fyra ID.-modeller i prototypform. Utvecklingen av fordonsteknologin är praktiskt taget klar, precis som designen för de olika modellerna. Avtal har tecknats med batterileverantörer. Och Volkswagen investerar mer än en miljard euroför att förbereda sin anläggning i Zwickau för tillverkning av MEB-bilar.

Företaget är också starkt engagerat i att få till stånd en vittomspännande laddningsinfrastruktur. Kort sagt: Det är full fart på Volkswagens e-mobilitetsoffensiv – på alla fronter. Företagets vision: ELECTRIC FOR ALL.

På bilden:
Med I.D., I.D. CROZZ, I.D. VIZZION och I.D. BUZZ har Volkswagen redan presenterat fyra ID.-modeller i prototypform.