Nyheter

Toyota förser europeisk busstillverkare med teknik för vätgas

Toyota levererar vätgas- och bränslecells-teknik till företaget Caetanobus i Portugal som bygger företagets första vätgasdrivna (FCEV) elbuss redan 2019.

Toyota tar nästa viktiga steg mot ett bredare och allt viktigare vätgassamhälle för koldioxidfri mobilitet. Företaget kommer att leverera sin vätgas- och bränslecellsteknik till den portugisiska busstillverkaren Caetanobus SA som bygger första demonstrationsbussen redan 2019.

Som ett led i Toyotas omfattande miljömål – 2050 Enviromental Challenge – och vision om ett helt koldioxidfritt samhälle introducerar Toyota vätgas-tekniken till områden och marknader bortom vanliga personbilar, bland annat tunga lastbilar, små distrubutionslastbilar, gaffeltruckar och bussar.

Därför kommer Toyota nu också att leverera sin bränslecells- och vätgasteknik, med bland annat bränslestack, vätgastankar och andra viktiga komponenter, till det välkända portugisiska utvecklings- och tillverkningsföretaget Caetanobus SA som ska bygga vätgasdrivna elbussar.

De allra första elbussarna, drivna av vätgas genom bränsleceller, tillverkas om bara ett år och kommer användas som demonstrationsbussar av Caetanobus.

– Genom att tillhandahålla vätgas- och bränslecellsteknik till Caetanobus får fler möjlighet att upptäcka och se de både praktiska och miljömässiga fördelarna med vätgasen för ett helt koldioxidneutralt samhälle. Vi ser fram emot att se de första bussarna från vår långvariga partner i europeiska städer, säger Dr Johan van Zyl, president och CEO vid Toyota Motor Europe.

– Vätgasbussar har betydande fördelar jämfört med andra nollemissionsbussar, bland annat överlägsen räckvidd och snabb tankning. Det är fördelar som gör det möjligt för vätgasbussar att köra längre sträckor och ha en större användningsgrad.

José Ramos, President vid Salvador Caetano Indústria holding, säger:

– Vi är mycket stolta över att vara det första företaget i Europa att ta del av Toyotas ledande bränslecellsteknik och ser fram emot att få visa vårt kunnande inom utveckling- och tillverkning. Vi är övertygade om att vätgas är en utmärkt lösning för nollemissionsbussar.

Beslutet att Toyota levererar sin bränslecellsteknik till Caetanobus meddelades i Lissabon på ett möte med representanter från Portugals regering och ansvariga för mobilitet och miljö samtidigt som den sol- och vätgasdrivna katamaranen Energy Observer besökte den portugisiska huvudstaden. Energy Observer är världens första bränslecellsfartyg helt drivet av solenergi och vätgas.