Nyheter

Här är storsäljaren framför alla

Belysningsexperten Strands Lighting Division är känd för att snabbt införa nya spännande produkter på marknaden. Sedan starten har många av dem stannat kvar och blivit storfavoriter. IZE LED baklampa är Strands mest sålda lampa genom tiderna – baklampan du aldrig behöver byta ut.

Strands fortsätter att växa. Produkterna säljs i över 30 länder och varumärket Strands Lighting Division är idag att betrakta som Europas snabbast växande inom fordonsbelysning. IZE LED-serien med baklampor var en av de tre första produkterna som lanserades under eget varumärke. Senare visade den sig också bli den mest sålda genom tiderna. Vid lanseringen 2004 innehöll serien endast två artikelnummer. En blinkers och en med bak/bromsljus.

Ett givet skifte
Dåtidens vanligaste baklampa på den skandinaviska lastbilsmarknaden var en halogenlampa i rektangulärt format. IZE LED-lamporna utvecklades för att passa i dessa lampors gummihus, det var alltså bara att byta insatsen. Ett byte som många visade sig villiga att göra – idag syns lamporna på lastbilar över hela Europa, med rekordsiffran 250 000 sålda exemplar.

På stora lastbilsmässor i Norden, exempelvis Elmia Lastbil, blir det särskilt tydligt vilket genomslag produkten haft. Lamporna syns på var och varannan lastbil. Jon Strand, företagets grundare, var övertygad om lampans framtida succé redan från start – både på eftermarknad och hos påbyggare.

– De tidigare vanligt förekommande halogenlamporna behövde bytas ut med jämna mellanrum, medan LED-tekniken hade en lång livslängd, så lång att lampan aldrig behövde bytas. Ett oslagbart mervärde för kunden, säger han.

Strands VD, Johan Carlos, menar att den enorma framgången också beror på den ständigt pågående utvecklingen av serien. Till skillnad från startens två artikelnummer innehåller serien numer hela elva lampor med diverse funktioner – bland annat en trekammare.

– Vi arbetar med ständig produktutveckling för att våra kunder alltid skall kunna gå i bräschen av marknaden. Strands inleder nu en ökad satsning mot påbyggarmarkanden och vi kommer precis som vi gjort med den europeiska eftermarkden att gå i första led och revolutionera OEM-branschen genom att införa vårt helt unika belysningskoncept.

Foto: Anthony Serholt