Nyheter

Hogia banar väg för nästa generations kollektivtrafik

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering. Med all trafikinformation samlad på ett ställe blir det enklare att få en snabb överblick av situationen i kollektivtrafiken. Genom att man kan registrera händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken får trafikföretagen bättre förutsättningar att agera innan störningen påverkar resenären.

Målet är att ge resenären en smidigare resa så att fler väljer kollektivtrafiken istället för den egna bilen. Hogias nya molnprodukt Instant Situation tar trafikföretagen ett steg närmare nästa generations kollektivtrafik.

Idag använder trafikföretagen flera olika system för att samla trafikdata om störningar i kollektivtrafiken. Hogias nya molnprodukt Instant Situation samlar all data på ett ställe. Det kan vara automatiskt inkommande meddelanden från Trafikverket eller rapporter från den egna verksamheten kring hinder och omläggningar som påverkar trafiken.

I Hogia Instant Situation kan man på ett tidigt stadium registrera händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken. Det ger trafikföretagen en möjlighet att agera proaktivt. När en händelse registreras får alla som använder systemet tillgång till samma information vid samma tidpunkt, vilket förenklar kommunikationen både inom den egna verksamheten samt mellan olika aktörer i kollektivtrafiken. När alla har samma bild av situationen går det snabbare att fatta beslut om vilka åtgärder som behövs för att minska påverkan av störningarna för kollektivtrafiken.

– Hogia Instant Situation är ett verktyg för trafikföretagen att registrera, övervaka, notifiera, delegera, följa upp och genomföra åtgärder relaterat till händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken. Med ett strukturerat arbetssätt och en möjlighet till snabb informationsspridning skapar vi förutsättningar för trafikföretagen att agera proaktivt. Ett proaktiv agerande kännetecknar nästa generations kollektivtrafik, säger Emma Fernlöf kommersiell produktägare på Hogia Public Transport Systems.

Hogias programvaror förser i dag 90 procent av alla resenärer som reser kollektivt i Sverige med reseinformation. I Norden är motsvarande siffra 70 procent. De sex största trafikhuvudmännen i Norden, det vill säga de som ansvarar för trafiken i Stockholm, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Västra Götaland och Skåne, är alla kunder till Hogia. I Storbritannien finns Norfolk County Council och Red Funnel bland kunderna.

Hogia deltar på Persontrafikmässan i Stockholm den 22-24 oktober. I Hogias monter kommer bland annat Hogia Instant Situation kommer att demonstreras.