Nyheter

BMW och MINI väljer Valtech som nyckelpartner

BMW Northern Europe är senast att inleda samarbete med Valtech och deras affärsenhet Run & Optimise. Partnerskapet innebär att Valtech tar en bred, strategisk roll för biljättens digitala affär. Förutom BMW ingår också varumärket MINI i uppdraget.

I uppdraget kommer Valtech anta en bred roll inom BMW och MINI:s nordiska marknadsavdelningar och arbeta med uppdragsområdena: användarupplevelse, innehåll, analys och optimering, digital marknadsföring samt teknisk utveckling.

– Vi ville ha proaktivitet och en partner som hjälper oss stärka våra egna förmågor, och det får vi med Valtech, säger Christian Porseby, digitalt ansvarig på BMW Northern Europe.

Valtech har, historiskt sett, främst gjort sig ett namn som en stark techpartner. Men under senare år har man gjort flera strategiska satsningar och rekryteringar inom kommunikation och marknad. Det har lett till att Valtech har kunnat stärka sitt erbjudande och nu kan ta ett helhetsgrepp kring den digitala leveransen. En sådan satsning är enheten Run & Optimise, vars expertiser innefattar hela den digitala kundresan.

– Arbetet med att utveckla våra kundupplevelser är enormt viktigt och att välja Valtech som partner på den resan känns oerhört tryggt och spännande, säger Tina Jarlerud, Marknadschef för MINI Northern Europe.

Valtech har länge varit aktiva i frågor som rör förändringsarbete och man betonar att framtidens marknadsorganisationer kommer bestå av team med »hybridmarknadsförare«, sammansatta utifrån kundens behov och arbetssätt, snarare än den traditionella beställare–byrå-relationen.

– Vi är superstolta över förtroendet vi har fått av BMW Northern Europe. Att de känner att vårt erbjudande gör oss relevanta att möta framtiden med är en bekräftelse på att vi är på väg åt rätt håll, säger Petter Green, Affärsutvecklare på Valtech.

För att spetsa teamet ytterligare deltar, på Valtechs initiativ, två nischade samarbetspartners i uppdraget: Web Guide Partner, experter inom SEO, annonsering och analys samt contentbyrån Curious Mind. Samarbetet är planerat att pågå i minst tre år och påbörjades under sommaren.