Nyheter

Julhandeln på nätet mot nya höjder

Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att mer än var tredje julklapp (36 procent) kommer att inhandlas via internet i år. Det framgår av PostNords julprognos, baserad på kommande E-barometern för Q3 2018.

Förra året e-handlade svenska konsumenter julklappar för drygt 7 miljarder. I år spås alltså den siffran öka med 15 procent. Det innebär också att mer än var tredje julklapp, 36 procent, kommer att köpas på nätet i år. Det kan jämföras med till exempel julhandeln 2014, då 24 procent av julklapparna handlades online.

– Julshoppingen flyttar allt mer ut på nätet. E-handelns största fördelar blir ännu tydligare under julhandeln – ett större utbud än i butik och bekvämligheten i att kunna handla när och var man vill, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Drygt varannan person (55 procent) anger att de kommer att e-handla julklappar och högst är andelen bland 30-49-åringarna, där nästan 8 av 10 tänker köpa en del av sina julklappar på nätet. I den åldersgruppen säger också 50 procent att de kommer att göra mer än hälften av julklappsinköpen online, och nästan var tionde kommer att handla samtliga sina julklappar online. Böcker är den givna julklappen, följt av kläder och leksaker.

Enligt undersökningen planerar var fjärde konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som tänker e-handla julklappar är andelen ännu större; drygt fyra av tio ska e-handla julklapparna före december. Det är fler än i fjol som planerar att handla sina julklappar tidigt i år.

Julhandeln på nätet kommer att fortsätta att öka och det kommer att bli ett högt tryck för många under denna period. Det gör det ännu viktigare att säkerställa att hanteringen av alla paket fungerar. PostNord stärker därför upp alla delar av verksamheten, allt från effektiviteten på terminalerna till leveranserna till butikerna och till slutkund. För att möta det ökade trycket har PostNord bland annat anslutit fler ombud och anställt mer extrapersonal under denna period. Samtidigt förlänger vi öppettiderna hos kundtjänst, levererar paket på lördagar och sätter in extra transporter.

– Julen är oerhört intensiv, inte bara för konsumenter och detaljister utan även för oss distributörer. Antalet e-handlade paket kommer att vara betydligt fler jämfört med förra årets julhandel. Och givetvis vill vi få ut alla paket och julklappar så snabbt och smidigt som möjligt ut till konsumenterna och butikerna och har därför stärkt upp rejält för den här perioden, säger Carin Blom.