Nyheter

Tankat: Biobränsle för 840000 kronor

Inrikesflygbolaget BRA har för andra gången i år fått leverans av biobränsle för sina resenärers biobränsletillägg, senast till Halmstad City Airport i augusti. Allt som allt under 2018 har drygt 46 ton biobränsle tankats in i Halmstad för drygt 840 000 kronor.

BRA skapade som första flygbolag i världen en enkel lösning där varje resenär kan välja biobränsle till sin resa vid bokning. Satsningen startade i april i år.

Idag bokar cirka 1 procent av bolagets nätkunder biobränsle och allt fler företag har börjat intressera sig för de gröna avtal som BRA erbjuder för tjänsteresor. Grönt avtal innebär ett företags tjänsteresor görs med förvald mängd biobränsle.

– Vi är mycket glada att vi och våra kunder tillsammans kan skynda på utvecklingen mot ett fossilfritt flyg, Anna Soltorp som är Hållbarhetschef för BRA.

Halmstad City Airport fick i augusti ett tillskott på drygt 40 000 liter biobränsle, något som kommer de flygplan som väljer att tanka i Halmstad tillgodo.

– Varje liter biobränsle som ersätter fossilt bränsle minskar de fossila utsläppen med drygt 2 kg koldioxid sett ur ett livscykelperspektiv – ungefär samma klimatavtryck som en hamburgare med nötkött, fortsätter Anna Soltorp.

– Vår idé är att visa hur man kan göra skillnad genom ett aktiva val, utan att behöva sluta flyga helt. Vi vill även påverka omvärlden och få upp frågan om biobränsle för inrikesflyg på agendan.

Leveranserna av BRAs biobränsle görs av AirBP som tillsammans med BRA och Halmstad City Airport deltar i ett pågående arbete som går ut på att garantera 5 % biobränsleinblandning på årsbasis i allt flyg som tankar i Halmstad.

Biobränsle hos BRA fungerar på samma sätt som att köpa grön el till hushållet:
Resenärer väljer biobränsle vid bokning, för enhetspriset 300 kronor per flygning.
BRA köper i efterhand större mängder fossilfritt biobränsle som motsvarar resenärernas köp.
Biobränslet levereras av AirBP till en flygplats i Sverige som BRA trafikerar. Där fylls biobränslet på i den flygplatsens tankanläggning, vilket innebär att biobränsle fylls på istället för vanligt jetbränsle.

För att möjliggöra förköp av biobränsle, har BRA räknat fram ett enhetspris per flygtimma om 300 kronor. Det motsvarar mellanskillnaden i pris mellan vanligt jetbränsle och biobränsle för en genomsnittlig flygresa med BRA. Eftersom bränsleförbrukningen beror på väder, vind, vikt, flygtid och antal passagerare ombord – precis som när man kör bil – är det inte möjligt att på förhand räkna fram exakt förbrukning för varje enskild flygning.

Biobränslet som BRA använder levereras av Air BP och produceras i Kalifornien av förbrukad frityrolja. Palmolja används inte till biobränslet som BRA använder. Då det går åt energi för att tillverka och frakta biobränslet till Sverige, är andelen fossilfritt utsläpp med biobränsle cirka är 70 % lägre än fossilt flygbränsle, sett ur ett livscykelperspektiv.

Biobränsle minskar utsläpp av fossilt koldioxid till atmosfären. Den koldioxid som genereras av fossilfritt biobränsle är samma mängd som biobränsleplantorna absorberat från atmosfären under sin levnadstid.

På så sätt blir utsläppen vid förbränning av själva biobränslet koldioxidneutralt ur ett relativt kort perspektiv till skillnad från fossila bränslen där motsvarande absorption inte skett.