Nyheter

Thomas Cook Group lanserar initiativet #noplaceforplastic

Thomas Cook Group, som Ving är en del av, vill minska nedskräpningen av plast i haven. 8 miljoner plastföremål når haven varje dag skräp som förstör havsmiljön och som sedan når stränder runt om i världen. Företagets mål är att 70 miljoner engångsartiklar i plast ska vara borta i slutet av år 2019, som ett första steg i företagets långsiktiga initiativ #noplaceforplastic.

Mängden plastskräp som hamnar i Medelhavet ökar med 40 procent under sommarmånaderna, vilket visar en direkt koppling mellan turism och nedskräpning av plast. Mot bakgrund av den miljöpåverkan plast har inleder Thomas Cook Group ett långsiktigt arbete med att minska användningen av plast.

En färsk undersökning genomförd av Thomas Cook-gruppen under oktober 2018 i Norden, England och Tyskland visar att 9 av 10 oroar sig över nedskräpningen av plast i haven. 38 procent har noterat skräpiga stränder på sin senaste resa, av dem svarar en tredjedel att det minskar viljan att återvända till resmålet. Nära 7 av 10 (65 procent) svarar att de föredrar att resa med ett företag som tar tag i problemen med plast. Samtidigt visar resultaten att många kan tänka sig att avstå användning av plastartiklar som sugrör, drinkpinnar och bestick.

– Med det här initiativet ökar vi vårt fokus på att bidra till ett mer hållbart resande och minskad miljöpåverkan. Första steget är att ta bort engångsprodukter i plast som sugrör och drinkpinnar på våra egna koncepthotell och på vårt flygbolag, Thomas Cook Airlines. Det är här vi har störst möjlighet att åstadkomma en snabb förändring. Parallellt med detta jobbar vi med att identifiera hur mycket vi, våra partners och våra underleverantörer i övrigt använder plast. Med den kunskapen kommer vi att ta vidare steg för att minska användandet av engångsartiklar och plast, säger Magnus Wikner, Koncernchef för Thomas Cook Northern Europe.