Nyheter

Självkörande fordon väntar runt hörnet

Zoner och vägsträckor för självkörande eller mer eller mindre automatiserade fordon är snart verklighet i Sverige. Det var forskare, näringsliv och offentliga företrädare eniga om vid ett på torsdagen av SIS, Swedish Standards Institute, arrangerat frukostseminarium om framtidens transporter.

– Du kan komma väldigt långt med självkörande fordon på dedikerade platser. Vi ser ju försöket i Barkaby som precis har dragit igång.

Det säger Anna Pernestål Brenden – transportforskare på ITRL vid KTH i Stockholm – till Dagens Infrastruktur och en av deltagarna på SIS seminarium i Hagastaden i Stockholm..

Det handlar främst om sträckor på motorväg eller landsväg, bedömer Anna Pernestål Brenden.

– Det är förhållandevis enkel miljö. Mitt inne i Stockholm City? Nja, kanske inte.              

Vissa områden, med delvis egen infrastruktur vad gäller skyltning och färgsättning för mer eller mindre automatiserade fordon, är ändå en verklighet som väntar runt hörnet.

– Inom ett par år så kommer vi att ha det!

Vad är fördelarna?

– Säkerheten, att slippa den mänskliga faktorn när du kör. Datorer sms:ar inte, är inte onyktra, är inte trötta, är inte distraherade av annat…

En annan fördel är minskade förarkostnader, tillägger Anna Pernestål Brenden.

Inom den närmaste framtiden kan ”förarlösa fordon” innebära att en förare kanske kontrollerar tio eldrivna fordon från ett kontrollrum.

– Helt självkörande fordon, överallt, hela tiden, från dörr till dörr, var som helst. Det tror jag ligger väldigt långt fram i tiden. Det säger fordonstillverkarna också. Kanske år 2050 eller 2060 eller aldrig.

Utmaningar och säkerhet

Forskaren Anna Pernestål ser även framtida utmaningar som måste beaktas. Nuvarande antaganden och undersökningar antyder exempelvis att tätare trafik och ännu mer trängsel kan bli följden om automatiserade fordon för enskilda personer blir så attraktiva att de tränger ut andra sätt att ta sig fram i urbana miljöer.

På SIS frukostseminarium deltog även Hamid Zarghampour, chefsstrateg för automatiserade transporter på Trafikverket.

Han betonade att lösningen på dagens trafik- och logistikproblematik ligger i framtida teknik och inte kan lösas med traditionella metoder. Men pekade samtidigt på frågor och utmaningar som kräver fortsatt forskning och utredning.

Som att självkörande fordon kommer att behöva oerhört mycket support från såväl traditionell som digital infrastruktur. För att kunna fungera i en komplex trafikmiljö. Viktigast anledning är säkerhet. Inte bara på vägen, utan också cybersäkerhet, påpekade Hamid Zarghampour för Dagens Infrastruktur efter seminariet.

Tänk om någon blir kidnappad i sin egen bil någonstans! Det är oerhört mycket säkerhetstänk som måste till för att det här ska accepteras att rulla på vårt vägnät.