Nyheter

Volkswagen-koncernen investerar i framtiden

Volkswagen-koncernen investerar stort i sin framtid. Under de närmaste fem åren till slutet av 2023 kommer företaget att satsa närmare 44 miljarder euro enbart på framtidens e-mobilitet, autonom körning, nya mobilitetstjänster och digitalisering av fordon och anläggningar.

Volkswagen-koncernen satsar närmare 44 miljarder euro på e-mobilitet, autonom körning, nya mobilitetstjänster och digitalisering i fordon och anläggningar fram till 2023.

Fokus på ytterligare resultatförbättringar för att säkra den ekonomiska grunden för de betydande kostnaderna för Volkswagen-koncernens framtida lönsamhet.

Samtal med Ford om ett industriellt samarbete inom segmentet lätta transportbilar utvecklas positivt – ytterligare samarbetsområden identifieras.

Volkswagen-koncernen investerar stort i sin framtid. Under de närmaste fem åren till slutet av 2023 kommer företaget att satsa närmare 44 miljarder euro enbart på framtidens e-mobilitet, autonom körning, nya mobilitetstjänster och digitalisering av fordon och anläggningar. Det motsvarar ungefär en tredjedel av de totala utgifterna för planeringsperioden 2019-2023, och är resultatet av koncernens planeringsrunda som nu har genomförts, och som diskuterats och godkänts av styrelsen för Volkswagen AG idag.

– Ett mål med Volkswagen-koncernens strategi är att öka innovationstakten. Vi fokuserar våra investeringar på framtidens mobilitet och metodiskt genomförande av vår strategi, sade Herbert Diess, VD för Volkswagen AG, på fredagen efter det ordinarie styrelsemötet.

Volkswagen-koncernen arbetar konsekvent med resultatförbättringar hos alla varumärken och företag för att kunna finansiera framtidens enorma utmaningar med egna medel. Program för att säkra de överenskomna målen har initierats av både varumärkena och företagen.

– Vi står fast vid våra investerings- och kostnadsmål, vi är fokuserade och disciplinerade, och vi fortsätter metodiskt på vår utstakade väg, sade Frank Witter, koncernens finans- och IT-direktör.

Både kapitalkostnadsgraden och forsknings- och utvecklingsgraden i koncernens fordonsdivision ska fortsätta minska till en konkurrenskraftig nivå på 6 procent från och med 2020. Målet för nettokassaflödet på minst 10 miljarder euro år 2020 står fast. Dieselkrisen kommer dock fortsätta att påverka kassaflödet under planeringsåren 2019 och 2020.

Joint venture-företagen i Kina konsolideras inte och ingår därför inte i planerna. Dessa joint venture-företag har egen finansiering för investeringar i anläggningar och produkter.

Förutom investeringsplaneringen diskuterade styrelsen ytterligare banbrytande framtidsprojekt vid sitt möte på fredagen. Samtalen med Ford om ett industriellt samarbete, som tillkännagivits tidigare, har hittills utvecklas positivt. De två företagen kompletterar varandra mycket väl både med produkter och regioner. Den gemensamma utvecklingen och tillverkningen av ett utbud av lätta transportbilar är kärnan i det planerade samarbetet.

Volkswagen-koncernen förväntar sig betydande synergieffekter från potentiella kostnadsminskningar eller prestandaökningar. Ford och Volkswagen kommer dock att förbli konkurrenter, eftersom det föreslagna samarbetet inte på något sätt handlar om kommersiella, marknadsförings- eller prisstrategier. Ytterligare samarbetsområden, med potential till utökat samarbete, har identifierats även utanför segmentet lätta transportbilar.