Nyheter

Aggressiv säljteknik hos företaget Däckskiftarna: ”Man skulle sälja nya däck fast de gamla var bra”

Aftonbladets och Viafrees granskande program 200 sekunder blev uppmanade att byta godkända däck på en av kedjan Däckskiftarnas stationer som pekats ut för sin aggressiva säljteknik. Kritiken är inte ny, i Facebook-grupper och på andra sajter har kunder fört fram sitt missnöje mot oseriösa däckbytare skriver Aftonbladet idag.

Däckskiftarna är en kedja med tillfälliga däckstationer på kundparkeringar över hela Sverige. Stationerna är franchisetagare – alltså egna företag. Kedjans ägare är också delägare, via andra bolag, till flera av stationerna.

Uppgifter från anställda på Däckskiftarna är samstämmiga:

– Jag fick lära mig redan på utbildningen att allt handlade om att sälja. De sa: ”Jag skiter i hur ni säljer, bara ni säljer. Vi gör det här under några månader och då ska pengarna in”, säger en av dem.

– Man skulle sälja på så mycket som möjligt fast däcken var bra, allt handlade om att sälja nya däck eller balansering, säger en annan.

– Jag köpte inte argumentet att man blåser kunder att byta däck som är bra, och alla jobbade på provision, och man säljer skit för dyra pengar, säger en annan tidigare anställd som sa upp sig för att han inte gillade säljmetoderna.

I en artikel i Transportarbetaren säger en platschef på en station i Värmland att han tjänar 150 kronor i timmen plus provision, den uppgiften bekräftas också av fackliga ombud på fler orter. Men de flesta vi talat med säger att de inte haft en provisionsbaserad lön.

Alexander Yavuz, delägare och ordförande i Däckskiftarna, tar mycket allvarligt på uppgifterna.

– Jag kommer att följa upp detta noggrant för att få en helhetsbild över situationen för att vidta åtgärder. Jag har nyligen inlett ett förändringsarbete som berör alla våra franchisestationer i Sverige där bland annat service och kvalitetsuppföljning är en viktig del, skriver han i ett mejl.

Skatteverket, Arbetsmiljöverket och fackförbundet Transport har däckbranschen under uppsikt just nu och kritiken har varit känd länge..

Och kritiken mot de tillfälliga däckstationer som poppar upp varje höst och vår har varit känd länge.

Skatteverket genomför bl.a. oanmälda kontroller på däckstationerna och Arbetsmiljöverket har en pågående nationell tillsyn med fokus på ergonomi och arbetsbelastning.

I förra veckan beslutade Skatteverket om 20 000 kronor i kontrollavgift mot en station i Norrland som saknade personalliggare när myndigheten kom på oanmäld kontroll, vilket det är krav på sedan den 1 juli i år.

Fackförbundet Transport har haft ögonen på Däckskiftarnas tillfälliga däckstationerna under många år.

– De jobbar långa arbetspass veckans alla dagar och arbetsmiljön är bedrövlig, säger Niclas Sandström i Norduppland/Gästrikland.

– Det värsta är ju att de inte följer kollektivavtalet. Jag tycker att de som jobbar i Sverige ska ha schyssta villkor, säger Mikael Ladman, ombudsman i Värmland.