Nyheter

Black Friday – svenskarna spås handla för 6,5 miljarder kronor

Handlarna tror på rekord, svenskarna är mer förberedda än någonsin och PostNords paketvolymer förväntas skjuta i höjden. Black Friday, den stora readagen den 23 november, förväntas bli årets största shoppinghögtid. I år kommer svenskarna handla för cirka 6,5 miljarder kronor, det visar PostNords Black Friday-prognos 2018.

PostNords prognos är att över 900 000 paket kommer att passera genom paketterminalerna under helgen efter Black Friday, vilket skulle innebära en ökning om cirka 25 procent mot i fjol.

Även konsumtionen väntas öka starkt och spås kunna landa på 6,5 miljarder kronor, vilket vore en ökning med 22 procent jämfört med Black Friday i fjol.

– Jag tror garanterat att vi kommer att spränga 6 miljardersvallen för ett enskilt dygn i år. Tillväxttakten däremot kommer troligen inte bli lika hög som i fjol, vilket delvis beror på de redan höga volymerna. Black Friday har också spridit ut sig och innebär numera kampanjer hela veckan, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

I en konsumentundersökning som PostNord har låtit Kantar Sifo genomföra bland svenska konsumenter i november planerar var fjärde person att handla under Black Friday. En nästan lika stor andel, 22 procent, har ännu inte bestämt sig än för om de ska handla under dagen, vilket gör att den totala andelen e-handlande konsumenter sannolikt kommer att vara betydligt större.

I år har konsumenterna förberett sig mer än någonsin, och nu planerar de att handla både julklappar och saker till sig själva. Bland de som planerar att handla kommer nästan 4 av 10 konsumenter att förbereda sig, bland annat genom att planera vilka varor de ska handla, prisjämföra produkten före och se vilka butiker som har kampanjer

För att säkra leveranserna under högsäsongen har PostNord ökat servicen och satt in extra åtgärder från Black Friday ända fram till jul.

– Förutom att vi har öppnat två nya terminaler för paket i Sverige har vi bland annat tagit in cirka 3000 extra medarbetare under perioden, vi har paketsortering och upphämtning sju dagar i veckan, på många orter levererar vi både hem och till ombud på lördagar, vi kör extra transporter, vi har ökat antalet serviceställen och öppnar även tillfälliga ombud. Det är en riktig tomteverkstad – allt för att alla paket och julklappar ska komma fram så snabbt och säkert som möjligt, säger Carin Blom.

Konsumentundersökningen har genomförts av Kantar Sifo. 2 000 respondenter har besvarat webbenkäten mellan den 7 och 14 november. Undersökningen är gjord med ett riksrepresentativt urval av befolkningen i åldrarna 18–79 år. Undersökningarna är representativ för de 95 procent av befolkningen som har tillgång till internet.