Nyheter

Renovering av kaj vid Gamla Motala Verkstad

Det renoveras för fullt längs med hela Göta kanal denna vinter. Nu startar AB Göta kanalbolag i samarbete med Motala kommun en förprojektering av kajen vid Gamla Motala Verkstad.

Göta kanalbolag har, under de senaste åren, investerat 45 miljoner kr i den del av Göta kanal som ligger i Motala kommun. I Motala kommun är det nu bara kajen vid Motala verkstad som återstår inom det stora renoveringsprojektet Göta kanal 2.0.

Göta kanalbolag vill komma igång med renoveringsarbetet så snart som möjligt då delar av kajen vid Gamla Motala Verkstad är avstängd för allmänheten på grund av rasrisk.

Samverkan med Motala kommun
För projektet, som är ett samverkansprojekt mellan Göta kanalbolag och Motala kommun, har en detaljplan tagits fram och antagits. Syftet med detaljplanen är att säkerställa och bevara den kulturhistoriskt värdefulla industrimiljön vid Gamla Motala Verkstad men även möjliggöra en utveckling av området.

– Det är mycket positivt att den återstående delen av Göta kanal i Motala kommun kan åtgärdas. Det primära för kommunen i projektet är att förhindra att läget för befintliga byggnader försämras ytterligare genom läckage. Gränsen mellan kaj och byggnader är i huvudsak den viktigaste frågan i projektet. Fortsatt arbete för att fastställa inriktningen för området är kommunens nästa steg. Göta kanalbolag har ansvaret för kajerna och kommunen för byggnaderna, säger kommundirektör Peter Ingesson.

– Kaj och byggnader måste hanteras klokt och varsamt med tanke på nuvarande status. Med hänsyn till komplexiteten i projektet, kajernas skick samt oklarheterna kring hur en eventuell ombyggnation påverkar framförallt befintliga byggnader, planeras en fördjupad förstudie. Förstudien beräknas vara klar under 2019, under förutsättning att Motala kommun har beslutat sina delar i projektet, säger Roger Altsäter vd på Göta kanalbolag.

Kajen återställs med små gatsten som redan finns inom rivningsområdet och som delvis ligger under asfalten. Området bakom kajen är idag ett populärt gång- och cykelstråk vilket också kommer att beaktas i renoveringsarbetet.

Miljöprovtagning ska under hösten utföras i och kring kanalen samt vid läget för den nya bryggan i lagunen.

­– Inspektion och antikvarisk inventering av kajerna planeras under november, berättar Roger Altsäter. Efter inspektionen tas sedan slutgiltigt beslut kring kajreparationen.

Ny gästhamn
Göta Kanalbolag önskar riva den befintliga pålade kajen vid den ursprungliga kajlinjen eftersom den idag är en stor säkerhetsrisk för besökarna. Kajlinjen ska återställas till det ursprungliga läget där nya kajen kommer att utgöra gästhamn.

Förbindelse mellan norra sidan och industriområdet går via den manuellt öppningsbara Treöresbron. En gestaltning av hela området ska genomföras för att knyta ihop båda sidor av kanalen.

Söder om lokverkstaden finns en gammal traverskran, ”70-tonskranen”. Denna är kulturminnesmärkt och ska bevaras. Kranens fundament, som står i kanalen, ska inspekteras och bevaras.

På bilden:
Kajen vid gamla Motala verkstad är avspärrad i väntan på renovering.
Foto: Göta kanalbolag