Nyheter

PowerCell får order på bränslecellssystem från global busstillverkare

PowerCell Sweden AB har fått en order på ett bränslecellssystem av modell PowerCell MS-100 av en global busstillverkare. Systemet MS-100 baseras på PowerCells bränslecellsstack S3 som har marknadsledande effekt i förhållande till sitt kompakta format och är baserad på stålplattor istället för grafit vilket gör den mer robust och tålig.

Leverans och installation i buss för fälttester beräknas ske under det andra kvartalet 2019.

– Vår S3-stack ger oss stora konkurrensfördelar och kunden anger själv just dessa marknadsledande egenskaper som avgörande för orderbeslutet, säger Per Wassén, vid för PowerCell.

Kunden är en väl etablerad tillverkare av bussar och med global försäljning. Företaget har kommit långt i sina fältprover med bränslecellsbaserade drivsystem och har goda erfarenheter av teknologin. Tillverkaren, vars namn undanhålls på kundens begäran, avser att fortsätta sina satsningar på elektrifierade bussar som drivs av bränsleceller istället för batterier, och ser PowerCells produkter som mycket attraktiva för den fortsatta utvärderingen och utvecklingen. Det nu beställda systemet kommer att installeras i buss för fälttester under det andra kvartalet nästa år.

– I vår S3-stack har vi en produkt som kombinerar hög effekt med väldigt kompakta mått” säger Per Wassén. Eftersom vi är en av få på marknaden som lyckats ta fram en stack som dessutom baseras på stålplattor istället för grafit, är den mycket mer stryktålig än våra konkurrenters och därmed ett väldigt attraktivt alternativ för mobila applikationer där stackarna utsätts för stötar och andra påfrestningar i samband med körning.

Lång erfarenhet av bränsleceller
Busstillverkaren har lång erfarenhet av bränslecellsteknologin och har genomfört omfattande fälttester med bussar som drivs av bränsleceller. Företaget har dock begärt att PowerCell i nuläget inte skall tillkännage dess namn.

– Mot bakgrund av klimatkrisen och debatten om de skadliga utsläppen från dieselmotorer, är en omfattande elektrifiering av fordonsmarknaden oundviklig, konstaterar Per Wassén.

– Vissa tillverkare har insett att batterier inte är den enda lösningen och har därför tidigt påbörjat sin omställning till bränsleceller, andra ligger klart efter. Här finns stora konkurrensfördelar att vinna och våra kunder är därför ibland väldigt försiktiga när det gäller att berätta vad de håller på med – det är ett av skälen till att vi tyvärr inte alltid får nämna dessa vid namn.