Nyheter

Vinggruppen gör toppresultat

Thomas Cook Northern Europe, även kallad Vinggruppen, där Ving, Spies, Globetrotter, Tjäreborg och Thomas Cook Airlines Scandinavia ingår, levererade det näst bästa resultatet i företagets historia när Thomas Cook-koncernen idag presenterar helårsresultatet för 2017/2018.

Rörelseresultatet för Vinggruppen uppgick under helåret (1 oktober 2017 till 30 september 2018) till 1 453 miljoner kronor vilket ligger i linje med resultatet året innan (1 461 MSEK).

– Trots att sommarens bokningar påverkades negativt av den långvariga värmeböljan i Norden är jag mycket glad över att vi lyckats leverera vårt näst bästa resultat någonsin i Vinggruppen, säger Magnus Wikner, koncernchef för Thomas Cook Northern Europe.

Satsningen på fler egna koncepthotell fortsätter
Framgångarna i Norden bygger främst på nöjda och återkommande gäster och fortsatta satsningar på fler egna, unika koncepthotell, som exempelvis Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels, Ocean Beach Club by Sunwing, Casa Cook och årets nyhet Cook’s Club. Koncepthotellen, som är framtagna utifrån kundernas önskemål, har alltid varit en viktig del i Vinggruppens framgångar.

– Gäster som bor på Vings och Thomas Cooks egna koncepthotell är de mest nöjda, vilket bidrar till att man gärna återvänder. Målet är att få ännu fler hotell som ägs och drivs av Thomas Cook själva och därmed bidrar till ökad lönsamhet. Vi öppnade 11 hotell fram till sommaren och ytterligare 20 hotell är planerade under 2019, fortsätter Magnus Wikner.

Ytterligare faktorer som bidrar till framgångarna är:
– Merparten av kunderna flyger med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia som rankas högt för sin service i kundutvärderingar.
– Företagets trygghetslöfte uppfattas också väldigt positivt av kunderna, det betyder att vi alltid är tillgängliga och tar hand om kunden dygnet runt om något oförutsett mot förmodan skulle inträffa under resan.
– Digital utveckling är också viktigt där bra funktioner på webben bidragit till att över 80 procent av kunderna bokar sin resa på webben, men även genom företagets app som över hälften av kunderna använder före och under sin semester. Bland annat till digital incheckning, information före resan och för att ta del av hotell- och resmålsinformation.

– Fler koncepthotell, ett breddat utbud av dynamiskt paketerade resor med reguljärflyg, nöjda kunder och engagerade medarbetare är det framgångsrecept som gett Vinggruppen rekordresultat år efter år. Nu ser vi framåt och även om vi fortsatt ser verkningar av sommarens värmebölja i form av senare bokningsingång i vinter, så visar vår egen semesterpanel* att suget efter utlandssemester är stort, avslutar Magnus Wikner.

Hållbarhetsresan
Thomas Cook-gruppens arbete med att minska klimatpåverkan både hemma, på resmålet och under resan dit fortsätter att utökas genom nya initiativ. Flyget är ett huvudområde där ny teknik och ständig optimering av flygverksamheten inom Thomas Cook Airlines Scandinavia. Utsläppen per passagerare har minskat med över 20 procent de senaste 15 åren. Det senaste i raden av hållbarhetsinitiativ är gruppens satsning på att minimera plastanvändning. Först ut är ett löfte att ta bort 70 miljoner engångsartiklar i plast som ska vara borta i slutet av år 2019.

På bilden:
Saranda, Albanien.
Foto: Ted Lindholm