Nyheter

Snart åker Malmöborna med sin första elbuss

Den 9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik. Det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar. De släpper inte ut avgaser och är dessutom märkbart tystare och har högre komfort än vanliga stadsbussar.

Den 9 december får Malmö sina första elbussar. I ett samarbete med Skånetrafiken, trafikföretaget Nobina och Malmö stad kommer 13 eldrivna bussar att rulla på linje 7, mellan Svågertorp och Ön. Laddningen av bussarna sker vid ändhållplatserna i en så kallad pantograf som sänks ner och laddar bussen via en strömskena på taket. Laddningen tar cirka fem minuter och görs vid ett vanligt stopp.

Utsidan ser ut som vilka stadsbussar som helst men inne i bussen märks det en lite större skillnad för resenärerna. De nya elbussarna har Wifi och USB-laddare, ny, modern inredning med dämpad belysning, tydligare, responsiva stoppknappar och bågar som är enkla att hålla sig i. Längst bak i bussen finns en soffa, med plats för flera resenärer som vill resa i grupp, till exempel en familj. Designen invändigt är hämtad från Skånetrafikens konceptbuss där kunderna har fått tycka till om inredningen.

– För två år sedan gav politikerna i Region Skåne och Malmö stad Skånetrafiken i uppdrag att införa elbussar i Malmö och nu blir det verklighet. Elbussarna är bra både för våra resenärer och boende. De utsläppsfria bussarna är nästan helt tysta vilket ger helt nya möjligheter att utveckla staden. Vi skulle till exempel kunna ha en hållplats inomhus i en foajé i ett köpcentrum. Vi är mycket glada över att dela vår vision med Malmö stad och Nobina om nästa generations kollektivtrafik, säger Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken.

Elbussatsningen är ett samarbete mellan Skånetrafiken, Malmö stad som står för infrastrukturen kring bussarna och Nobina som kör stadsbusstrafiken i bland annat Malmö.

– Tillsammans med Skånetrafiken utvecklade vi Sveriges första Bus Rapid Transit-linje, Malmöexpressen. Nu känns det fantastiskt roligt att vi har tagit detta viktiga steg, tack vare ett nära samarbete med Skånetrafiken och Malmö stad, där Nobinas kunskap och erfarenhet om att etablera elbusstrafik i större skala nu kommer göra verklig nytta för resenär och samhälle, säger Nobinas vd Henrik Dagnäs.

– Med elbussarna tar vi ett stort steg framåt för ett ännu mer hållbart Malmö! Det ska bli spännande att följa utvecklingen framåt, speciellt med tanke på att vi ska införa eldrift på fler linjer de närmaste åren, säger Ingrid Persson Westberg, avdelningschef på fastighets- och gatukontoret i Malmö stad.

FAKTA:
Om trafiken
Malmös första elbussar ska trafikera Linje 7, som går mellan Svågertorp och Ön från och med den 9 december. Linjen är 14,7 km lång, tar 45 till 50 minuter att köra och har cirka 2,8 miljoner resor om året.
På sträckan Svågertorp – Malmö C kommer linjen att ha samma trafikutbud som idag.
På sträckan Ön – Malmö C kommer utbudet att utökas till följd av det ökade resandet på linje 7, från fram för allt från Limhamns Sjöstad.

Klimatsmartare
Bussarna innebär en klimatsmart trafik som bidrar till en renare stadsluft och en stadsmiljö med mindre buller.
Elbussarna i Malmö kör på el märkt med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.
Bussarna sparar cirka 95 procent av klimatutsläppen jämfört med bussar som körs på det förnybara drivmedlet biogas.

Tystare
Elbussarna genererar cirka 6 decibel lägre ljudnivå än bussar med förbränningsmotor. Det innebär att ljudnivån ombord bussen och i bussens närhet är markant lägre. Det ger behagliga resor och en stadsmiljö med mindre buller.

Om bussarna
Bussarna, totalt 13 stycken, är av den nya modellen Volvo 7900 Electric. De laddas på ändhållplatserna. De tar sin ström genom en stolpe med en kontaktskena, så kallad pantograf, som sänker sig ned på en kontaktyta på bussens tak. Det tar ungefär fem minuter att ladda, sedan går det att köra vidare igen. Bussarna laddas även nattetid på bussdepån.

Bussarnas inredning har lånat inslag från projektet Konceptbussen, där inredningskoncept togs fram i samråd med olika resenärsgrupper hos Skånetrafiken. Nu har bussarna utrustats med:
Skärmar med trafikinformation, nyheter och reklam
Extra belysning under sätena och bak i bussen
Hörnsoffa längst bak
Bågar och räcken i taket som ersätter stolpar, för att göra det enkelt att hålla sig och röra sig genom bussen
Stanna-knappar som återkopplar med ljus, för att öka trygghet och tydlighet
Uttag för USB-laddare nära varje sittplats
Digitala skärmar med trafikinformation, nyheter och reklam.

Foto: Peter Kroon